본 연구의 목적은 경기도내 소기업, 소상공인을 대상으로 30개 도소매, 서비스업종(표준산업분류 4자리 기준)에 대해 주요경영성과 및 2001년과 2005년사이의 시점간 경영성과의 구조변화를 분석하여 경기도의 지역경제 발전을 워한 정책자료로 활용하고, 나아가 잠재 창업자들에게 창업 정보를 제공하는데에 있다. 또한 업종별 분석뿐만아니라 경기도내 소재 31개의 시, 군별(44개의 시, 군, 구별 분석 포함)로 나뉘어 지역별 및 시점별로 소기업, 소상공인의 경영성과를 비교분석하였다. 통계청에서 실시한 「2001 도소매업 및 서비스총조사보고서」와 「2005 서비스총조사보고서」의 데이터를 사용한 정기도의 소기업, 소상공인의 경영성과와 구조변화에 대한 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 경기도에 소재한 소기업, 소상공인의 업체수, 종업원수, 매출액, 사업경비, 영업이익 등 주요경제지표의 비중(합계기준)은 전국 16개 광역자치단체중에서 17%~19%로서 서울시 다음인 2위를 기록하고 있어 경기도의 지역경제가 국민경제에서 중요한 위치를 차지하고 있다는 사실을 시사한다. 둘째, 경기도내 소재 소기업, 소상공인 전체의 4년간 구조변화를 종합적(합계)으로 살펴보면, 사업체수(16.75%), 종업원수(20.74%), 매출액(53.04%) 등에서는 상당한 성장이 있었던 것으로 분석되었다. 반면에 매출원가(55.89%)와 판매관리비(124.54%)도 크게 증가하여 영업이익은 24.25% 증가하는 데 그치고 있다. 업체당평균개념을 사용한 경기도내 31개 시, 군별 경영성과 구조변화분석결과에 의하면 전반적으로 성장성은 어느정도 성과가 있는 것으로 나타났으나 수익성의 개선은 크지 않은 것으로 분석 되었다. 먼저 지역별 업체당평균 매출액의 31개 시, 군 전체 평균증가율은 31.08%에 달해 경기도 소재 도소매, 서비스업의 소기업, 소상공인들은 4년동안 어느정도 성장한 것으로 나타났다. 그러나 업체당 평균고용인원은 경기도 전체평균증가율이 3.42%에 달하고, 영업이익의 증가율이 6.42%에 달해 고용창출과 수익성의 개선은 미미한 수준에 그친 것으로 분석되었다. 특히 2001년과 2005년의 30개 업종별내 순위를 이용한 상관분석에서 업종별 매출액, 업종별 고용, 업종별 영업이익 모두 상관계수가 0.97로서 대부분 순위가 2005년에도 2001년과 비슷하다는 것을 시사한다. 즉, 업종내에서는 4년간 증가율의 차이는 있지만 업종내에서의 순위의 변동은 미미하여 장기간에 걸쳐서도 순위가 비슷하게 유지된다는 것을 의미한다. 다만 지역별 순위를 이용한 상관분석에 의하면 지역별 매출액, 지역별 고용, 지역별 영업이익의 상관계수가 각각 0.839, 0.844, 0.623으로 상관관계가 상당히 높은 것으로 나타나 2001년의 지역내 순위가 상당 부분 2005년에도 유지되지만 업종별 분석에 비해서는 변동이 심하다는 사실을 알 수 있다. 이러한 분석결과는 경기도내 소기업, 소상공인의 발전을 위해 몇가지 정책적 시사점을 찾을수가 있다. 첫째 창업정보를 파악할 수가 있다. 일반적으로 창업은 실패가능성이 높기 때문에 실패확율을 줄이기위해서는 지역별, 업종별 경영성과의 분석결과가 중요하고 또한 구조변화의 정도를 파악하는 것도 중요하다. 특히 2005년기준 지역별, 업종별 분석에서 업종평균 영업이익 순위와 업종별 순위가 상위에 있으면서 2001년에 비해 증가율도 높은 지역과 업종을 선택한다면 창업의 성공확율을 높일 수 있다. 31개 지역과 30개 업종 등 전체 930개 지역별, 업종별분석에서 30위내에 위치한 영업이익의 증가율(2001년과 2005년 사이)을 분석한 결과중에서 2005년기준 영업이익지수가 높은 시군에 위치한 업종이면서 2001년에 비해 증가율이 높은 업종에 창업을 한다면 그만큼 성공확률이 높다고 볼 수 있다. 예를들어 의왕시의 재생용 재료 및 기타 산업용 중간재 도매업과 그와 기타 분류 안된 서비스업, 과천시의 재생용 재료 및 기타 산업용 중간재 도매업과 그외 기타 분류안된 서비스업, 양평군의 기타 기계 및 장비 도매업, 구려시의 재생용 재료 및 기타 산업용 중간재 도매업, 김포시의 비가공 식품 도매업, 연천군의 가전제품, 악기, 음반 및 통신기기 소매업, 양평군의 비가공 식품 도매업, 포천시의 기타 기계 및 장비 도매업 등은 영업이익의 증가가 높은 지역이면서 2005년에 수익성도 양호한 것으로 나타나 창업에 유리한 조건을 갖춘 것으로 판단된다. 둘째 지역정제의 취약성은 고용기회가 적다는 것이며, 지방정부는 고용창출을 위해서 방향성 있는 정책적 지원이 필요하다. 이려한 고용창출을 위한 방향성은 업체당평균 고용인원의 증가율이 높은 지역과 업종에 지원한다면 고용확대효과를 그만큼 높일 수 있을 것이다. 예를들어 과천시의 그외 기타 분류안된 서비스업과 재생용 재료 및 기타 산업용 중간재 도매업, 의왕시의 관광 숙박시설 운영업, 이천시의 비가공 식품 도매업, 의왕시의 기타 기계 및 장비 도매업, 연천군의 기타 기계 및 장비 도매업, 오산시의 보육 시설, 가평군의 기타 기계 및 장비 도매업 등은 2005년도 업체당 평균고용인원도 높으면서 고용지수의 증가율도 높은 지역 및 업종으로 나타나 고용확대 효과가 클 것으로 판단된다. 경기도의 고용안정을 위해서는 930개 업종별, 지역별 고용지수분석결과를 참고하여 시, 군별로 고용효과가 높은 업종과 낮은 업종을 구분하여 정책적으로 지원을 하는 것이 중요하다. 셋째 본연구의 결과는 정기도내 지역정제 불균형을 해소하는 정책적 자료로 활용이 가능하다. 예를들어 특정 시 또는 군에 한정된 예산으로 발전을 극대회하기위해서는 그 시 또는 군에 속한 업종중에서 가장 성장이 높은 업종에 집중적으로 지원하는 것이 필요하다. 반대로 경영상황이 어려운 업종을 지원해 경제적 불균형을 축소하는 것이 목적이라면 그 지역내에서 경영상황이 어려운 업종에 지원을 한다면 소기의 목적으로 달성할 수 있다. 전체 930개 지역별, 업종별 분석결과중에서 상, 하위에 위치한 지역과 업종을 고려하여 성장성의 차이가 큰지를 파악하는 것이 중요하고 이려한 격차를 고려하여 지역불균형완화 정책을 펴는 것이 한정된 재원하에서 경제적 효과를 높일 수 있을 것이다.
The objective of this research is to analyze economic performance of small enterprises in 30 major industries arrong retail & wholesale and service sectors as well as the structural changes of economic performance between 2001 and 2005. The results of the research will be helpful to develop the province's regional economy and further to provide the necessary information for the potential new business start-ups. This research analyzed business achievements of the small enterprises in the province by business type and compared the achievements by region after classification into 31 cities and guns (counties). Using the '2001 Overall Survey Report on Retail & Wholesale and Service Businesses' and '2005 Overall Survey Report on Service Businesses' conducted by the National Statistical Office (NSO) the results of the analysis of economic performance and structural changes are as follows: First, the ratio of major economic indicators, number of companies and employees, sales, business expenses, operating profits, etc. of the small enterprises (based on the total) ranked second only to Seoul with 17-19% among 16 provinces. This demonstrates the fact that the regional economy of Gyeonggi-do plays important role to determine the national economy. Second, the analysis comprehensively studied the management structural changes in the small enterprises during the past four years and found there was considerable growth in the number of companies (16.75%), number of employees (20.74%), and sales (53.04%). Since sales costs (55.89%) and sales management expenses (124.54%) also significantly increased, profitability improved with a 24.25% increase in operating profit. According to the empirical results of management achievements and structural changes for the 31 cities and counties in terms of per-capita, there were increases in growth, however, the growth of profitability is relatively low. The per-capita average sales growth of all companies in the 31 cities and counties was 31.08%, verifying that the four years of growth of the province's small enterprises in retail & wholesale and service businesses was significant. However, as the average employment rate and operating profit per company reached 3.42% and 6.42%, respectively, it was analyzed that profitability has also improved over the past four years but they are relatively low compare to the growth of GDP. From these results, we can derive several policy implications regarding the development of the small enterprises. First, successful business start-up factors can be obtained from the results. Since business start-ups, in general, have a high possibility of failure, analyses of management performance by region and business type are important to reducing the failure probability rate and understanding the degree of structural changes is important as well. The success probability rate of business start-ups can be improved if those regions and business types, which achieved higher growth in 2005 compared with 2001 while being at the upper level in the ranking for average operating profit among business types in the analysis by region and business type, were used as benchmarks. Second, it was fomd that a vulnerability of the regional economy is that there are fewer employment opportunities. To create employment, therefore, regional governments need policy support that is appropriately directed. Directed support for employment creation would enhance the employment expansion effect if support were provided to those regions and business types where an increase in the average employment rate per company is correlated to greater profitability. Third, the results of this research can also be utilized as policy data to resolve imbalances in Gyeonggi-do's regional economy. For example, to maximize development with limited budget for specific cities and counties, it is necessary to intensively support business types that have the highest growth potential among those in the targeted cities or counties. On the other hand, the support can also narrow economic gaps among business types that typically suffer difficulties in management conditions.