본 연구는 강원도 지역의 다문화가족지원센터와 방문교육사업을 중심으로 다문화가정 미취학자녀에 대한 실제적인 교육지원 실태를 조사 한 것이다. 강원도의 도시와 농촌 4개 지역을 사례로 그 실태를 조사한 결과, 먼저 다문화가족지원센터의 다문화가정 미취학자녀의 교육지원은 양적으로나 질적으로나 매우 미비하게 이루어지고 있었으며, 또한 운영기관에 따른 사업 및 프로그램 운영의 편차가 심하게 나타났으며, 전시적이거나 일회성 프로그램이 많고, 육아정보 나눔터 운영은 큰 도움을 주지 못하는 부실 운영으로 나타났다. 다음 방문교육사첩의 아동양육지원 서비스는 전문성 약화로 아동양육지원서비스 중단 가정이 증가하고 불만족 가정이 늘어나고 있으며, 실적과 평가 위주의 관리 시스템과 실효성 낮은 보수교육 그리고 지도사들의 불안정한 고용 등의 문제가 나타났으며, 서비스 지원 시스템은 서비스 내용의 방대한 범위, 서비스 기간과 교육 시간의 문제, 다문화가정 접근성 등의 문제가 나타났다. 이러한 실태에 대한 개선 방안으로 첫째, 다문화가족지원센터의 1세대에 편중된 지원사업 정책을 2세대를 위한 교육지원 사업으로 일부 전환하고 지역별, 대상자별로 차별화된 지원정책의 마련, 둘째, 다문화가정 자녀들의 인지적 · 정의적 발달을 고려하여 지속적이고 연계적인 교육지원 프로그램 개발과 미취학자녀들의 한국어교육과 이에 대한 검사 및 교정교육, 놀이방 및 육아정보나눔터의 내실있는 운영, 셋째, 다문화가족지원센터와 방문교육 사업에 대한 지원 시스템 방식의 변화즉, 전문성 강화를 담보로 하는 운영방식, 명확한 지침 및 교재의 개발, 지역특성 및 대상자 요구를 반영한 교육프로그램을 결장 · 운영할 수 있는 자율권 부여 등을 제안하였다. 본 연구 결과, 여러 정부기관 및 단체에서 다문화가정에 대한 다양한 지원이 이루어지고 있는 현 시점에서 1세대를 위한 지원은 과다한 반면, 그들의 자녀 특히 미취학아동에 대한 교육지원은 이제 시작에 불과하다는 것을 알 수 있다. 영유아기가 언어발달 뿐만 아니라 사회성과 정체성 등이 형성되는 중요한 시기라는 점에서 이들에게 적절한 교육지원이 이루어져야 하며, 이러한 지속적인 노력은 이들이 초등학교에 진학해서 발생할 수 있는 다양한 문제들을 사전에 방지할 수 밑거름이 될 수 있을 것이다.
This study aims to analyze the actual conditions of educational assistance provided to preschool children from multicultural families background, focusing on the multicultural family assistance center and child-nurturing assistance service of the education project through visitation in Gangwon Province. For this purpose, the study performed field work and case study. Using four regions in Gangwon Province as sample, the study analyzed the actual conditions of educational assistance projects for preschool children, and the following are results. First of all, the educational assistance provided by multicultural family assistance center to preschool children coming trom a multicultural family background was determined to be severly lacking in a quantitative as well as qualitative respect. Secondly, there appeared to be a wide range of differences in operating projects and programs depending on the operating organization, which is not based on beneficiary demand but on the center's convenience. Thirdly, there appeared to be a great number of programs that merely provided normal or superficial educational assistance to children from multicultural family backgrounds operated by each center. Moreover, the results of an analysis of the actual conditions of child nurturing assistance service show that the importance of beneficiary families declined, whereas the number of families who did not have access to child-nurturing assistance service increased along with a decrease in the number of officers-in-charge of child-nurturing assistance service. Secondly, an analysis of the operating system shows that there was a lack in expertise in child nurturing assistance service, management systems centering on performances and evaluation, compensation education with low effectiveness and job insecurity of officers-in- charge. Thirdly, an analysis of the service assistance system shows that child-nurturing assistance services seem to have problems arising from having too broad a range of services, issues associated with the period of the service offered and education duration and access to multicultural families. In response to such issues, the study proposed the following measures for improvement. Firstly, to improve the educational assistance policy, assistance policies for child nurturing assistance service must be enhanced. Secondly, such assistance policies should be offered in careful consideration of Gangwon Province's unique characteristics and situation, as well as differentiated according to beneficiaries. Thirdly, projects of the multicultural family assistance center and education project through visitation require an introduction of qualitative evaluation methods including decision-making process from the bottom to the top, appropriateness of planning and completeness degree of implementation. The assistance system must also be modified operation-wise to guarantee the enhancement of expertise of visiting officers-in-charge. Fourthly, in the study, an introduction of a monitoring system was proposed due to the need for consistent management such as monitoring and consulting on the operation of the center during normal times. The proposed measures require universal implementation, which means that isolated improvement, efforts by a single organization or a region cannot address the issues associated with education for children from multicultural family backgrounds, thus leading to the policy improvement accompanying the efforts made by the center.