메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최호열 (청주대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제19호
발행연도
2011.4
수록면
323 - 342 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate into the literary role of tense of verb in the French novel of 19th century. For this, I chose four representative novels in this century: Benjamin Constant's Adolphe, Stendhal's Le Rouge et le noir, Honore de Balzac's Le pere Goriot and Gustave Flaubert's Madame Bovary. Respectively, I extracted three parts(description, summary, scene) from four novels according to the theory of Gerard Genette's Figure Ⅲ, and then I could obtain the statistical result of the tense of verb in the twelve parts. I could find the facts that Constant utilizes completely the imperfect tense for description ; but Stendal and Balzac use the indicative present, Flaubert uses the present, the imperfect tense, and the past historic and etc; for summary, all the novelists use the imperfect tense and the past historic which can designate the tense of narration; and then for scene, they utilize the tense of conversation: present, simple future and the present of imperative except for Madame Bovary. In conclusion, novel has its own narrative rhythm, which could create the narrative rhythm more rapidly.

목차

1. 서론
2. 동사 시제별 빈도수 조사
3. 동사 시제의 빈도수를 통한 작품 분석
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-705-004486990