메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
심두보 (성신여자대학교) 민인철 (광주발전연구원)
저널정보
고려대학교 아세아문제연구원 아세아연구 아세아연구 통권 144호
발행연도
2011.6
수록면
155 - 183 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this article is to analyze and evaluate the Korean fandom of Taiwanese dramas in the past two decades, so as to overcome the ignorance of Taiwan and Asia, and to reveal the multiplicity of Asian media. Taiwanese dramas such as Meteor Garden with the boy band “F4” as its main actors and Poor Prince Taro have caused the fandom in South Korea and East Asia. This article is significant in that it contextually examines the evolution of the Taiwanese Wave in South Korea and other Asian countries and explores the cultural meanings inherent in the consumption of Taiwanese drama and implications of media use. This article is expected to contribute to offering insight into the prospects on the evolution of supranational cultural phenomena across East Asia in recent years.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 초국가적 문화 흐름과 팬덤에 관한 기존의 연구
Ⅲ. 한국에서의 대만 드라마 방영의 시작과 전개
Ⅳ. 〈유성화원〉과 대만 드라마 팬덤
Ⅴ. 한국의 대만 드라마: 상호 텍스트적 수용, 포괄승계적 수용, 실용적 수용, 우연적 수용
Ⅵ. 미디어 텍스트의 국적과 대만 드라마의 하위성(下位性)
Ⅶ. 결론 및 논의
〈부록〉 포커스그룹 인터뷰 설문지
참고문헌
abstracts

참고문헌 (67)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-910-000545728