본 연구의 목적은 세계화 시대에 경쟁력 있는 의료전문인 양성을 위한 전문영어 과정 개발을 위한 요구분석이다. 학습자의 요구를 파악하기 위하여 215명의 의과 대학생과 의학전문대학원생을 대상으로 요구조사를 실시했다. 측정도구로 사용된 설문지는 개인적인 정보를 묻는 영역과 의사의 직무와 관련된 요구를 조사하는 영역, 그리고 자유의견을 기술하는 영역으로 구성되어 있으며 무기명으로 조사되었다. 분석은 SPSS Ver.18.0을 사용하였고, 기술 통계를 중심으로 빈도, 평균값과 표준편차를 제시하고 평균을 기준으로 하여 중요도 순위를 선정하였다. 집단간의 비교를 위하여서는 t-검증과 분산분석(ANOVA)이 사용되었다. 연구결과는 의과대학생들의 영어 학습 동기는 ‘영어문화를 접하고 문화생활을 누리기 위해’가 가장 큰 것으로 나타났다. 가장 중요하다고 생각하는 개념은 ‘연구’이고, 다음으로 의사의 진료와 관련된 개념들인 ‘동료와의 의사소통’, ‘의료장비의 이해와 사용’, ‘환자나 보호자와의 의사소통’ 등을 중요한 개념으로 생각하고 있는 것으로 나타났다. 학습자들이 영어교육에서 제일 필요로 하는 기능은 ‘학술대회에서 발표’와 ‘의학 잡지 등에서 최신 의료지식과 기술 읽고 이해’, ‘학술대회에서 듣고 이해’, ‘연구논문 작성’, ‘참고문헌 고찰’, ‘연구 계획서 작성’으로, 1위부터 6위까지가 모두 ‘연구’의 개념 아래 있는 기능들이었다. 학년별 차이로는 전체 15개의 개념 중에서 ‘환자나 보호자와의 의사소통’, ‘교육’, ‘연구’에서만 차이가 없었고, 나머지 12개의 개념에서는 학년이 낮을수록 더 중요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 영어권국가 체류 경험의 여부에 따라서도 일부 기능에서 유의미한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 파악되고 선정된 주요 개념ㆍ기능들은 의료분야의 전문가를 양성하기 위한 ESP 과정을 개발하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
As the world keeps growing closer through globalization, the need to nurture competent medical professionals for our times is increasing. The purpose of this study lies in developing a notional-functional syllabus for professional English education of medical students in Korea. A needs analysis which is served as a practical basis for developing the syllabus was based on a survey of 215 Korean medical students. This anonymous survey consisted of parts regarding personal information, learners’ needs about doctors’ tasks, and open comments about English education for medical students. SPSS Ver.18.0 was used for analysis. The results showed that the biggest motivation for the medical students to learn English was to learn English-speaking culture and to enjoy the cultural life(28.9%), followed by to lead a good life as a doctor in the future (20.9%). ‘Research’ was considered the most important notion while ‘communication with colleagues’, ‘understanding and using medical equipment’, ‘communication with patients or guardians’ were ranked as 2nd, 3rd, and 4th, respectively. In terms of functions, ‘presentation in a conference’ was ranked first, followed by ‘understanding updated medical information and technology by reading medical journals’, ‘writing research papers’, ‘understanding references’, and ‘writing research proposals’, all of which were related to the notion of research. The medical students were divided into 3 groups according to their school years; 1st & 2nd year, 3rd & 4th year, and 5th & 6th year. Of the 15 notions, all but three notions--‘communication with patients or guardians’, ‘education’, and ‘research’--showed statistically significant differences among the three school year groups; it showed a tendency in which the lower the students’ grade levels, the stronger they felt about the importance of the other 12 notions(95%). Whether students had more than one year of living experience in an English speaking country also showed in significant differences in 15 out of 97 functions. The selected notions and functions of this research will be fundamental information in developing ESP courses for medical students.