메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김광률 (한남대학교)
저널정보
연세대학교 한국기독교문화연구소 신학논단 신학논단 제62집
발행연도
2010.12
수록면
57 - 79 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
One of the primary tasks for the Christian educators lies in making their traditional contents of Christian faith relevant to their contemporary ways of living. Therefore it is necessary to pursue an interdisciplinary re-search between the Bible and the Christian Education, particularly a hermeneutics approach in the Christian Education. It has been pursued in various ways.
This article looks for the ways how to relate theory to practice in the hermeneutics approach in which the Proverbs, one of the wisdom lit-erature is taught for the contemporary youths. It is chosen because it puts the most emphasis on practice in the Bible.
This analyzes Aristotle’s phronesis, practical wisdom, options in the Christian Education, the sapiential mode as a teaching-learning methods implicit in the Proverbs, in order to bridge the gaps between theory and practice. Just as Aristotle’s phronesis, theoria, praxis, and poesis have their distinctive methods to complete themselves, the Proverbs has its own method to illuminate and accomplish wisdom in a community. Therefore it is possible and significant in the hermeneutics approach in the Christian Education to make a connection between the phronesis and the Proverbs. The sapiential mode and its teaching-learning methods’ val-idities are elaborated in terms of contemporary teaching-learning theory and practice in the Christian Education.
This presents a new mode composed of principles and methods in the wisdom education. It shows how to apply content of Christian faith to everyday lives, It contributes to the Bible education in the Christian Education fields

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 실천적 지혜(phronesis)의 기독교육학의 접근
Ⅲ. 실천적 지혜를 탐구하는 잠언 교수 - 학습 모델과 방법들
Ⅳ. 오늘의 기독교교육 교수-학습이론에 주는 의미
Ⅴ. 나가는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-230-000310122