본 연구에서는 취약 아동청소년에 대한 통합적, 체계적 자립지원 방안을 모색하기 위한 탐색적 연구를 위하여 취약 아동청소년 자립지원에 필요한 정책 및 서비스에 대한 델파이조사를 실시하였다. 현장전문가를 대상으로 진행된 델파이 조사에서는 총 72명의 현장전문가가 참여하였으며, 향후 취약 아동청소년의 자립을 지원하기 위하여 가장 필요한 정책 및 서비스를 제안하고, 이에 대한 중요도를 평가하였다. 그 결과 14개 항목 75개의 문항의 자립지원 정책 및 서비스가 요약되었으며, 정책적 측면에 있어 자립지원 정책강화, 자립지원 관련 데이터베이스 구축, 사후관리 강화, 자립지원 실무자 전문성 강화와 처우개선, 자립정착금 지원의 개선, 주거공간 지원 확대와 개선, 법률 및 의료 지원 강화, 친부모 관련 대응 강화 등이 제시되었다. 이와 함께 자립지원 서비스와 관련하여 자립준비 프로그램의 체계적 구축 및 운영, 심리정서적 지원 강화, 진로탐색 및 진로설계 서비스의 강화, 학업지원의 강화, 사회기술 역량 함양, 경제교육 강화 등의 내용이 제안되었다. 이러한 결과에 따라 본 연구의 시사점과 한계점이 논의되었다.
This study sought to analyze both the types of policies and social services needed to ensure the ability of disadvantaged youth to lead independent lives by means of Delphi research. Seventy two experts from residential care, grouphomes, foster care, shelters, local counseling centers and alternative schools provided detailed feedback on policies, services and measures they regard as necessary to enable and support successful independent living on the part of disadvantaged youth. These results produced a number of important suggestions; 1) there is a clear need to strengthen the policy on adolescents as it relates to independent living, 2) there is a need to develop a database system which includes information on self-reliance, 3) enhancing the provision of follow-up services is reqired, 4) there is a need to develop the expertise of care givers, 5) improvements need to be made to the independent living financial support system, 6) more residential facilities need to be made available, 7) affordable legal and medical support is required, 8) help and support in dealing with the problems with biological parents is needed, 9) a systematic self-reliance preparation programs need to be established, 10) any initiatives in this area need also to provide intensive psychological intervention services, 11) a comprehensive system for career development for professionals in this field needs to be put into place, 12) disadvantaged youth require the provision of systematic support for the improvement of their academic and overall educational outcomes, 13) support needs to be given to assist in the development of their social skills, 14) training in their money management skills needs to be provided. The implications and limitations of this study were also discussed.