이 연구의 목적은 신체적, 체력적으로 성숙기의 연령대에 있는 선수들로 구성된 대학야구에서 승리와 패배 시의 15개 공격요인을 비교분석하고 승리 요인을 파악하여 선수들의 훈련 및 경기에 필요한 자료를 제공하는데 있다. 2000년, 2003년, 2006년도 전국대학야구 대회에 출전한 팀 중 8팀을 선택하여 연도별 각 30게임씩 총 90경기의 경기기록을 대상으로 공격요인을 타석, 타수, 득점, H1(1루타), H2(2루타), H3(3루타), 홈런, 루타수, 희생타, 잔루, 단타, 장타, 타율, 장타율, 출루율 분류하여 승리팀, 패배팀으로 구분하여 분석하였다. 통계처리는 SPSS 12.0을 이용하여 승리팀과 패배팀의 공격요인에 대한 비교분석은 독립 t-검증 (Independent t-test)을 통해 분석하였고 득점에 대한 공격요인의 영향은 다중회귀분석을 이용하여 분석하였다. 이 연구를 통해 나타난 주요 결과는 첫째, 득점과 관련 전반적인 기록(타석, 득점, 일루타, 이루타, 홈런, 루타수, 희생타, 단타, 장타, 타율, 장타율, 출루율)에서 승리팀이 패배팀에 비해 우수 하였고 둘째, 승리팀의 경우, 공격요인 중에 득점에 영향을 미치는 요인으로써 타석, 타격수, 루타수, 단타, 장타, 타율, 장타율은 양의 효과를 가지는 반면에 희생타와 잔루, 출루율은 음의 효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 결과는 대학야구에서도 타력은 득점을 통한 승리를 위하여 중요한 요소로서 작용한다는 것을 의미한다. 하지만 이 연구에서는 야구의 경기력을 구성하는 요소들 중 공격력 외에 투수력과 수비력 등은 조사 대상에 포함시키지 않았기 때문에 공격력이 득점에 있어서 가장 중요한 단일 요소라고 단정할 수는 없다.
The purpose of this study was to analyze the effect of offensive power on the result of Korean college baseball games. A total of 8 college baseball teams, which were participated in Spring national baseball league in 2000, 2003, and 2006, were selected, and the 14 offensive power components of total 90 games (30 games in each year of 8 teams) were analyzed. Independent t-test and multiple regression analysis were performed using SPSS 12.0 to compare the 14 components between winning and defeated team and to analyze the effect of offensive power components on score, respectively. The main results from this study are as follows; First, the records related to scoring (number of times at bat, number of hits, scores, H1(one-base hit), H2(two-base hit), H3(three-base hit), Home Run, number of bases, sacrifice hit, runners left on base, short hit, long hit, batting average, long hit average and on-base percentage) of winning teams are better than that of defeated teams. Second, 7 components (number of times at bat, scores, H1, H2, Home Run, number of bases, sacrifice hit, short hit, long hit, batting average, and long hit average) of total offensive power components have positive effect on scoring, and sacrifice hit, runners left on base, and on-base percentage have negative effect on scoring. These results suggest that offensive power in the college baseball game is an important factor to get a point but the offensive power is not the only component to score from college baseball game.