공기흡입구 카울 표면에 설치된 압력공을 이용하여 전압을 측정하는 기법을 연구하였으며 공기흡입구 유입 유량의 변화에 따라 발생하는 전압 측정의 오차를 측정하고 오차 모델을 구성하였다. 전압 측정용 압력공은 공력적으로 불리한 공기흡입구 카울에 설치되어 공기흡입구 유동에 많은 영향을 받는다. 전압측정의 위치는 수치 해석을 통하여 선정되었으며 받음각에 따라 변함없이 전압이 생성되는 지점을 선택하였다. 풍동 시험을 통하여 전압 오차는 일정 범위의 유량을 벗어나 크거나 작은 경우 발생하는 것으로 측정되었다. 전압 오차는 공기흡입구 유입 유량의 변화에 따라 카울을 따라 이동하는 정체점의 위치에 따라 결정된다고 추정된다. 전압 오차의 보정을 위한 후속 연구를 위하여 풍동 시험 결과를 기반으로 전압 오차 모델을 구성하였으며 유입 유량과 받음각 변화에 따른 전압 오차를 구현하도록 계수를 선택하였다.
A technique of pressure measurement was investigated with a pressure hole installed on the cowl of air inlet for total pressure measurement. Determination of pressure hole location was based on numerical analysis results. Wind tunnel test showed that pressure was affected greatly by inlet flow and angle of attack and mach number had little effect on pressure accuracy. Movement of the stagnation point of inlet flow allegedly causes pressure error in low and high inlet flow rate and accurate measurement can be expected only in some range of inlet flow rate where stagnation point of the inlet flow stays on pressure hole. For the purpose of correction, pressure error model and coefficients were selected to match with wind tunnel test results for the variations of inlet flow rate and angle of attack.