본 논문에서는 Dual-mode PAV(Personal Air Vehicle)의 1/4 축소모델인 CNUPAV-01의 설계와 비행시험을 수행한 결과를 기술하였다. 선미익형 기체인 CNUPAV-01은 XFLR5와 AVL 프로그램을 통해 얻어진 설계 값들과 일반 항공기의 설계경험식을 토대로 개념설계를 수행하였다. 도로주행조건을 만족시키기 위해 2단 접이식 날개(Double folding wing)를 구현하였으며, 비행시험을 통하여 기체 형상의 최적화를 진행하였다. 본 연구를 통하여 설계된 Dual-mode PAV 축소 모델 제작의 적합성을 비행시험과 주행시험을 통하여 검증하였다.
In this paper, conceptual design and flight test of CNUPAV-01, a 1/4 scale dual-mode PAV(Personal Air Vehicle) are described. The CNUPAV-01 has been designed based on XFLR5, AVL and conventional empirical equations. Double folding wing mechanism is realized for driving mode. Also, the configuration was fixed via iterated flight tests. This study shows that the Dual-mode PAV is successfully designed, and suitability of the PAV are verified by both flight and driving test.