메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김선아 (단국대학교)
저널정보
중앙어문학회 어문론집 語文論集 第47輯
발행연도
2011.7
수록면
321 - 341 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examines the 1990s’ North Korean Cinema through Chosunyounghwa and some articles by Kim Jung-il. The North Korean cinematic discourses in the 1990s had been changed since the death of Kim il-sung, the dictator of North Korea, taking place in 1994. It advocated the second literature-art revolution in relation to the films such as the series of Minjok and Woonmyong(Nation and Destiny) under the Kim il-sung’s regime. While some films of socialist realism were critically acclaimed by people and the party, a diversity of the national film was encouraged by the party at that time. But the death of Kim il-sung caused a closure of the variety of the period. The cinematic discourse focused on the positive future lead by Kim Jung-il, argued Juche realism that seems to be superior to socialist realism, tried to suture the lack of the political power, and displaced the mourning on the death of Kim il-sung with the fetishes, the sublime object of ideology.

목차

1. 김일성, 죽다
2. 1990년대 『조선영화』
3. 실패한 문예혁명?
참고문헌
Abstract

참고문헌 (9)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-710-000744556