본 연구는 작품 연구로서 부산 P 브랜드의 모델하우스내 단위 세대를 디자인하고 연출하는 과정과 결과를 서술하여 리빙스타일의 선행적 사례연구로 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 연구는 모델하우스를 고관여 상품인 아파트를 판매하는 상점으로서 이해하였고 스토리텔링이 고관여 상품의 마케팅에 보편적으로 응용되었음을 전제하였다. 따라서 연구는 리빙스타일의 디자인과 연출에 스토리텔링을 디자인 방법으로서 응용하였다. 연구의 과정은 첫째, 부산의 사하구를 아파트 분양 사업대상지로 한 P 브랜드의 사업 분석을 위해, 건설사의 디자인 가이드 설명과 현장 실사 그리고 사업의 분양을 위한 공식 웹사이트의 정보 분석을 바탕으로 리빙스타일의 디자인 배경을 이해하였다. 연구는 이에 따라 〈친 환경적 이미지, 기능실 중심의 공간 구성, 자연스럽고 안정감 있는 분위기, 수납을 강조한 가구디자인〉을 주요 리빙스타일 지침으로 하였다. 둘째, 연구는 세대의 가상 거주자를 설정하고 전체와 각 구성원의 생활 특성에 따라 구체적인 테마와 시나리오를 세분화하여 키워드와 글 그리고 색과 사례이미지로 발전시켰다. 셋째, 가구와 침구 및 커튼 등을 구체화된 테마와 시나리오에 적합하도록 제작하거나 기성 제품을 구입하고 생활필수품과 미술품 그리고 연출 장식품 등을 구입하여 모델하우스의 실제 세대 공간에 연출 설치하였다. 연구는 모델하우스가 고관여 제품인 주택을 판매하는 상업공간의 특성임을 고려하여 소비자의 지각된 위험을 해소하는데 도움이 되도록 하기위해, 자극적인 연출 기법을 지양하고, 보다 세대의 현실적인 사용성이 잘 드러나도록 각 공간의 상황적 연출에 충실하려고 하였다. 본 연구는 리빙스타일의 선행적 사례 연구가 될 수 있음에 의의를 갖으며, 앞으로 더 많은 사례 연구를 통하여 리빙스타일의 기법 연구가 확대되기를 희망한다.
The purpose of this study is to propose a precedent case study of the living style in the individual units of the model house for brand P in Pusan by depicting the design process and result. For the purpose of this study, the model house is considered as a store for selling apartments which is a high-involvement product, and storytelling is a commonly used marketing technique for high -involvement products. Therefore, this study applies storytelling as a design method to the design and its outcome of the living style. Firstly, the study interpreted the information of the project background through the design guide from the company, actual environmental images from field research, web site of Sahagu government, and the marketing strategy through brand P’s web site. Therefore the study consists of four guides for living style which are 〈nature friendly image, function centered space, modern image with natural beauty, and storage centered furniture design〉. Secondly, the study created residents’ living style and designed individual themes according to the different scenarios and visualized their characteristics by words, colors and sample images. Thirdly, furnitures, fabrics, and other items were bought or made according to the different scenarios and then equipped as an actual unit in the model house. The study concentrated on emphasizing the actual functionality of the unit’s living style rather than the extreme display of colors and materials, from the understanding of the fact that model houses are commercial spaces for selling apartments which are high-involvement products. The study has the significance of being one of the precedent studies in the living style area, and expects this area to grow with great possibilities.