본 연구는 한국 애니메이션 산업에 있어 산업체와 교육기관과의 실무적인 프로젝트 공동제작을 통한 연계활성화와 그 실효성을 제고하여 국내 애니메이션 산업기반과 교육기반을 동시에 강화해야할 필요성을 인식하며 시작되었다. 연구는 애니메이션 산학연계의 대표적인 사업이라 할 수 있는 문화체육관광부 소속 산하 기관인 한국콘텐츠진흥원(舊 한국문화콘텐츠진흥원, KOCCA)의 ‘2009애니메이션 산학공동제작지원’ 사업을 표본으로, 산학연계에 대한 제반사항을 논의하였으며 제작지원사업에 선정된 5개의 프로젝트 중 4개의 애니메이션 프로젝트에 대한 사례분석으로 진행되었다. 이에 애니메이션 산학공동제작 컨소시엄 구조의 분류를 크게 대학 주도형, 사업체 주도형, 연계 프로덕션형 등 3분류로 나누어 산학연계 프로세스에 대한 수행상의 과정과 특징, 그리고 연계성과를 분석하였다. 이러한 사례분석을 통해 애니메이션 사업을 통한 수익모델 발굴을 목적으로 하는 사업체와 애니메이션 제작현장에서의 실무참여를 통한 제작능력 배양과 인력양성을 목적으로 하는 교육기관의 목표차이에서 시작된 한계와 이로 인해 발생하는 교과개설과 학점 반영의 한계, 학생 참여기간 지속의 한계, 학생 제작인력의 관리와 실효성 등의 한계가 발견되었다. 반면 산학연계를 통한 우수인력 조기발굴의 성과와 미래 신규인력에게 체계적 실무기술 습득의 기회를 제공한다는 성과도 거시적으로 한국 애니메이션의 창작기반을 강화하기 위한 중요 요인으로 인식되었다. 또한 애니메이션 산학연계활성화를 위한 지원사업에 있어서의 성과와 한계를 발견하였다. 그 결과 실질적인 애니메이션 프로젝트 제작에 있어 애니메이션 산학연계의 실효성을 제고하는 방안을 제시하였으며 애니메이션 산학연계를 활성화하기 위한 지원정책을 제안하였다
This study was started in recognizing the necessity to strengthen domestic animation industry’s base and its education foundation as well as to raise more industry-science collaboration and its effectiveness through more joint projects of practical projects between Korean animation film companies and relevant education centers. This study used the 2009 Animation Industry-Science Join Project Support Project by KOCCA(Korea Creative Contents Agency), a sub-organization of Ministry of Culture, Sports & Tourism as its sample. The project may be a typical project in the animation film’s industry-science collaboration activities. Specifically speaking, the cases of 4 animation projects out of 5 animation projects selected by the project were analyzed. The study largely classified the consortium structures of animation industry-science joint productions into 3 types; the college-leading type, the company-leading type, and the collaboration production type. Then the industry-science production process was analyzed according to the production process and its features and its collaboration’s outcomes. Through these analyzed results, the study found that there are the limits started from some inherent goal differences between the companies pursuing to discover profitable models and the education centers purposing the production ability improvement & personnel development, the limits in opening relevant courses and reflecting academic credit, the limited continuity of students’ participation period, and the limits related to the management of the students projection personnel and the efficiencies. On the other hands, the study identified some achievements like early discovery of good power and the opportunity provision for systemic learning of practical skills through the industry-science collaboration projects. Therefore such achievements were recognized as important factors to strengthen the creation-base for Korean animation. Also this study found some achievements and limits in support projects for facilitating the animation’s industry-science collaboration. As the result, this study suggested some plans to raise the efficiencies of animation’s industry-science collaboration and some support policies for facilitating such science-industry collaborations.