메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
선종호 (현대자동차) 원종승 (현대자동차) 채성수 (현대자동차) 문종윤 (세종공업) 김진용 (세종공업)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2011년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2011.11
수록면
472 - 477 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, the environmental problems by the global warming have become more serious and fuel economy regulations of all over the country have been tightened. For these reason, the vehicle consumer’s concern about “environmental?friendly” and “higher fuel economy” have been higher every day. According this trend, new technologies for the higher fuel economy are developed actively by car makers of the world. This paper presents the technology for improving the fuel consumption by the wasted exhaust heat recovery system. Exhaust heat recovery system supply the heat energy of exhaust gas to engine coolant and auto transmission oil at low temperature right after engine starting. It reduces engine and auto transmission warm-up time, and reduces the power-train friction loss, therefore, it is possible that fuel consumption is improved. In this paper, the optimization of heat exchange efficiency for higher fuel economy is studied. And also, exhaust tail pipe noise & pressure drop is optimized for the total exhaust system performance.

목차

Abstract
1. 서론
2. 본론
3. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-556-001412933