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학술대회자료
저자정보
김주영 (경북대학교) 노진이 (경북대학교) 이종욱 (경북대학교) 김경남 (모토닉) 박형종 (모토닉) 황재근 (모토닉) 이연홍 (모토닉) 윤길호 (한양대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2011년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2011.11
수록면
1,828 - 1,831 (4page)

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This study optimizes the profile of the diaphragm of a pressure pulsation damper structure in a high-pressure GDI engine system which is now under development by applying the design of experiment (DOE). As a high pressure pulsation ranging from 0 to 10 Bar deteriorates the performance of GDI engine, it is necessary to attenuate the large amplitude of fluid pulsation pressure of Gasoline fuel directly injected into GDI engine. In the development of this pressure damper, it becomes an issue to design optimal profiles of the enveloping diaphragms in terms of pulsation efficiency and mechanical stress for the sake of safety. Thus, this research develops a new finite element procedure considering the internal pressure variation by assuming the isoenthalpy state of the enveloped Helium gas inside the damper and integrates the iterative finite element procedure with the design of experiment (DOE).

목차

Abstract
1. 서론
2. 어큐뮬레이터(Accumulator)의 작동원리
3. 다이어프램(Diaphragm)의 유한요소 해석
4. 경쟁사 다이어프램의 성능분석
5. 실험계획법(DOE)을 이용한 최적설계
6. 결론
References

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