메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
남기성 (부산대학교)
저널정보
민족미학회 민족미학 민족미학 10권 1호
발행연도
2011.6
수록면
95 - 132 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In ourselves exist two masks; one is a Tal, a physical mask, and the other is a symbolic-social mask as a metaphor. According to Jacques Lacan"s position, a human being is born as a desiring unconscious subject through the symbolic castration-accepting "the name of father" during Oedipal process, giving up becoming phallus as a desirable object of mother.
This does not mean that he would not accept a symbolic mask. This makes us escape from the regard or gaze of the Other and the body of Tal dancers themselves be free, wearing human face as a symbolic mask with Tal-a physical mask. The process presents our bodies freedom and provokes latent and primary desire within ourselves. Newly emerging desire due to the effect of Tal does not mean ‘a desire as need’, ‘a desire for others’, but an unconscious level desire beyond psychology and individual aspect, becoming its primary desire.
Newly emerged primary desire due to Tal would be sometimes the power to expose perversive sexual desire. This breaks away from all the symbolic such as taboo and authority, law and order, culture and civilization, and morals as well as Oedipal taboo, letting the Tal stage of ‘a field of desire’, which would expose all the sexual desire as a primary power.

목차

<요약>
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 탈과 상징적 가면
Ⅲ. 탈춤의 성적 표현을 바라보는 여러 시각들
Ⅳ. 탈춤의 성적 표현에 대한 새로운 접근
Ⅴ. 결론―탈판, 욕망의 탈주
<참고문헌>

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-326-001457578