메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최민아 (한국토지주택공사)
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第46卷 第7號
발행연도
2011.12
수록면
5 - 20 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The “Law of Solidarity and of Urban Renewal”(SRU Law), enacted in 2000 and modified deeply French urban planning, aims the sustainable development through “solidarity” and “urban renewal”. Confronted with urban expansion phenomena adapted for cars in the late twentieth century, this law intends to transform urban development by consolidation of solidarity in urban areas and urban revitalization. This paper aims to study how the abstract ‘solidarity’ concept takes shapes in urban and related plannings. The solidarity concept enhances a dialogue between urbanism, housing and mobility planning and consolidates the coherency of scheme and local planning. In urban planning, this concept reveals that SCOT and PLU take places of SD and pas, which brings the transformation of direction and regulation of each planning. The ZAC system is also changed to be involved in PLU. In housing planning, solidarity concept prescribes a rate of 20% of social housing for every communes and establishes a national agency for social housing. In the mobility planning, PDU favours public transportation networks and limits car traffic, building up more relation between PDU and PLU. This study leads understand a French new urban strategy and recent urban planning tools and rules.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 도시연대및재생법의 개요
Ⅲ. 도시계획 부문에서 연대 개념의 구체화
Ⅳ. 주택부문에서의 연대개념의 구체화
Ⅴ. 교통분야에서 연대개념의 구체화
Ⅵ. 결론
인용문헌

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-539-001205162