본고에서는 일본 판타지의 흐름을 근대에서 현대까지 개괄하고, 일본 판타지의 두 특징이라고 할 수 있는 ‘메르헨’과 ‘판타지’ 의 개념에 대해서 살폈다. 이어서 ‘판타지’ 로 구분되는 작가인 미야자와 겐지, 사토 사토루, 이누이 도미코, 우에하시 나호코 등 네 작가의 각 작품인「주문 많은 음식점」,「아무도 모르는 작은 나라」,「나무 그늘 집의 소인들」,「정령의 수호자」를 중심으로 공존과 보호ㆍ수호가 내포한 의미에 대해서 고찰하였다. 미야자와 겐지의 판타지 세계에서 보여지던 인간과 원시성이 서로 독립적인 존재로서 공존이 가능했던 세계는 사토 사토루, 이누이 도미코에 이르러 전쟁으로 인해 위기를 맞게 되고 우에하시 나호코에 이르면 원시성은 제 스스로 생명을 유지하지 못하는 상황에까지 도달하고 만다. 즉 근대 제반 문물의 비약적인 진보와 제2차세계대전, 태평양전쟁으로 치닫 는 폭력성은 더불어 원시성, 자연성, 동물 및 이계와의 공존에 위협을 가하며, 일본의 현대 판타지는 전설, 신화적인 요소와의 접목을 꾀하며 이에 대한 회복을 위해 분투하지만, 공존의 어려움은 보호하고 수호하려 는 쪽으로 의미부여가 강조되었다. 현대에 들어서면 들어설수록 원시적인 속성이 상실될 위기의 강도가 높아지며 이에 따라 수호의 강도 또한 강해짐을 알 수 있었다. 즉 이들과의 공존이 사실상 불가능한 현실을 수호라는 의미로 대변해주고 있다고 말할 수 있다. 한편 이들 작가가 그린 수호는 소극적이고 개인성이 강조되는 쪽으로 흐르며 세계적인 보편성을 얻기에는 역부족을 드러내는 면으로 작용되기도 하였다.
This study summarized a flow in Japanese fantasy from modern times to the present period, and examined about ‘Marchen’ and ‘fantasy,’ which can be said to be two characteristics in Japanese fantasy. This study considered by having its subject as a piece of work, which is divided into "fantasy" out of this. It considered about significance that is involved in coexistence and protectionㆍsafeguard, centering on「Restaurant with Many Orders」,「Small Country Nobody Knows」,「Mean People in a House with Tree Shades」, and「Seirei no Moribito」, which are each piece of work in four writers such as Miyazawa kenzi, Satou satoru, Inui tomiko, and Uehashi nahoko. The world, in which a human being and aboriginality can coexist as the mutually independent existence seen in Miyazawa kenzi"s fantastic world, comes to face crisis due to war with entering Satou satoru and Inui tomiko, and results in reaching even a situation that aboriginality fails to maintain life itself given reaching Uehashi nahoko In other words, the swift progress in all the modern civilization, and the violence, which runs up the World War II and War of the Pacific, gave threat to coexistence with aboriginality, naturalness, animal and mutually different system. Japanese fantasy did fight for recovery to this while attempting integration with legendary and mythical element. However, the difficulty for coexistence was emphasized the grant of significance to the aim of protecting and guarding. The more entering modern times leads to the higher intensity in crisis that primitive property will be lost, thereby having been able to be known that even the intensity in safeguard gets stronger. Namely, the coexistence with these things can be said to actually stand for the impossible reality with significance called safeguard. Meanwhile, the safeguard, which was depicted by these writers, is passive and flows to the direction that individuality is stressed, and also functioned as the aspect that reveals the want of ability in obtaining the global universality.