한국교회의 정체성, 특히 계급적 정체성이란 문제를 들여다볼 때, 한국교회와 가난한 자와의 관계에 있어서 모호한 측면이 나타난다. 즉, 한국교회가 과연 가난한 자의 교회냐 아니냐 하는 질문이다. 경제적인 관점에서 한국교회의 정체성에 나타나는 이 같은 혼란상은, 한국교회사에 있어서 거듭 나타난다. 해방 전에는, 한국교회, 특히 한국장로교회는, 하층 계급을 접근하고자 하는 아래로의 선교와 더불어, 자립과 같은 교회의 과제를 수행하기 위하여 상층 내지 중산층 계급에 의존하는 성향을 동시에 강조하는 모순을 보였다. 해방 후에는, 한국교회는, 경제적인 관점에서 매우 상이한 신학들이 출현하였는데, 대표적인 가난한 자의 신학인 민중신학과, 주로 오순절교회가 전파하는 번영의 복음이 그것이다. 본 연구는 한국교회의 정체성에 내재된 이러한 모호성을 규명하고자 하며, 또한 이러한 모호성이 한국교회의 가난에 대한 교훈 및 가난한 자를 위한, 혹은 가난한 자와 더불어 하는 교역에 대하여 어떤 영향을 미쳤는지를 밝히고자 한다. 이 같은 질문에 답하기 위하여, 본 연구는 외국선교부와 한국교회의 교회성장 전략과 같은 내부적 요인과, 한국 및 한국교회의 격동의 역사와 같은 외부적 요인을 탐구하고자 한다. 간단히 말해, 한국교회, 혹은 한국교회의 대다수는, 중산층 교회로 발전해왔으며, 이런 정체성은 기본적으로 해방 전 시기에 형성되었고, 이후 계속 강화되었다. 이런 정체성이 사회 복지 교역을 발전시키는데 기여했으나, 많은 경우 사회 행동에 있어서는 심각한 저해요소가 되어왔다.
At the heart of the identity, particularly class identity, of the Korean Church, there is some ambiguity in its relationship with the poor: that is, whether it is a church of the poor or not. The theme of the confused identity of the Korean Church in terms of economy recurs in the history of the Korean Church. In the pre-Liberation period, the Korean Church, particularly the Korean Presbyterian Church, self-contradictorily emphasized both the downward mission to reach out the lower class and the reliance on the middle and upper classes to implement its agenda such as self-support. In the post-Liberation period, the Korean Church was renowned for its different theologies from the perspective of economy: the Minjung Theology, a theology of the poor par excellence and the gospel of prosperity, mainly propagated by the Pentecostal churches. This study aims to clarify such ambiguity embedded in the identity of the Korean Church and to elucidate how such ambiguity has influenced its teachings on poverty and ministries for and with the poor. To answer this question, this study delves into both the internal factors such as the strategy for church growth of foreign missions and the Korean Church and the external factors such as the tumultuous national and ecclesiastical history of Korea. In short, the Korean Church, or the majority of the Korean Church, has grown into a middle-class church, and this identity was basically formed in the pre-Liberation years and continued to be intensified in the ensuing years. While this identity helped develop social welfare ministry, in many cases it has done a grave disservice to social action.