본 연구는 바람직한 부모 양육태도가 자아탄력성과 학교생활 적응을 매개로 하여 초기청소년의 삶의 만족에 미치는 영향과 성별에 따른 차이를 살펴보고자 했다. 총 2,378명의 초등학교 4학년생을 대상으로 분석한 결과 첫째, 부모의 세 가지 바람직한 양육태도(애정, 감독, 합리적 설명)에 따라 자아 탄력성, 학교생활 적응 및 삶의 만족도에 미치는 영향이 각각 다르게 나타났다. 둘째, 자아탄력성은 학교생활 적응과 삶의 만족도에 유의미한 영향을 미치고, 셋째, 학교생활 적응은 삶의 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 부모의 세 가지 바람직한 양육태도는 모두 자아탄력성과 학교생활 적응을 매개로 하여 삶의 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 성별에 따른 차이에서는 ‘자아탄력성→삶의 만족도’ 경로만 유의미한 차이가 있었고, 여학생이 남학생보다 유의미하게 높게 나타났다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점에 대해 언급하였다.
The purpose of this study was to investigate the mediating effects and gender differences which may operate within school adjustment and ego?resilience as well as any links which may exist between desirable parenting attitudes and life satisfaction in early adolescence. The participants in this research consisted of 2,378 elementary school fourth?year students. The main results were as follows: First, each of three the desirable parenting attitudes (affection, monitoring and reasoning parenting attitude) had an influence upon ego?resiliency, school adaptation, and life satisfaction, albeit in different ways. Second, ego?resiliency had a direct influence on school adjustment and life satisfaction. Third, school adjustment also had a direct influence on life satisfaction. Fourth, the mediating effects of ego?resilience and school adjustment between desirable parenting attitudes and life satisfaction were significant. Fifth, there were significant difference between girls and boys only in terms of the path coefficients of ‘ego?resilience → life satisfaction’. The results for were significantly higher than those for boys. Finally, the limitations of this study were discussed along with suggestions for further research.