메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김광성 (원광대학교)
저널정보
한국비교노동법학회 노동법논총 勞動法論叢 第23輯
발행연도
2011.12
수록면
183 - 217 (35page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In contemporary global era, international material and personal exchanges are extremely active. Moreover, number of workers who have left their own countries and provide or have been providing their manpower to the business or the workplaces located in the other countries for the purpose of getting wage, the foreign workers, are gradually increasing. As we have entered into the multi-cultural society as of present, we should continuously make efforts, for the sake of their human rights protection and its promotion, by seeking the way to improve the system and policy more efficiently after analyzing and considering various problems raised from work scenes.
Therefore, the following remedial measures on foreign worker’s rights protection are hereby suggested as an alternative:
First, regarding three labor rights of foreign workers, the rights will be truly guaranteed only if the independence of enjoyment for three labor rights of unregistered foreign workers is recognized.
Second, the current ‘laws on employment of foreign workers’ that excessively restrict the freedom of workplace transfer or of paid activities must be fundamentally revised in order to exclude any possibility that downscales various working conditions and forces them out to illegal situations by deserting from workplaces.
Third, to guarantee foreign worker’s rights to health, the foreign workers must be provided of medical services for neglected class of people, vaccinations and worker’s compensations without any obligation of notifying and must be able to practically buy health insurance through the measures such as health insurance fee reduction for financially embarrassed foreign workers.
Forth, rights to health for dependent foreigners in the Immigration Processing Center should be guaranteed to the extent of that of domestic convicts and furnishing a surety on emergency treatment must be prohibited.
Fifth, the system must be improved to allow children of unregistered foreign workers to enter the schools without providing any certificate on immigration or on alien register so their actual rights to education can be assured.
Sixth, the children’s access rights to education must not be segregated and a curriculum for the children must be considered and the integration in the true sense of word must be achieved at a place of education by respecting their cultural identities.
Seventh, to assure the most basic human rights of foreign workers, rights to family union must be promised for them to live humanly and happily in any country that they are working at with their families at any time they wish.
Outside of that, constructions and services of administration must be revised to the purpose of the law by supplementing the law system for foreign workers not to get discriminated for vocational rehabilitation trainings under the Workers’ Compensation Act and foreign workers must be included in recipient’s list on the Employment Insurance Law in principal and disadvantages from a stay for certain periods should be supplemented and if foreign workers have requested for a vocational training or a retraining, either Employment Approval Policy should be complemented for them to be excluded from the objects to be deported by considering requests for change in business or workplaces or basically the Employment Approval System should be changed into the Work Permit System.
Moreover, according to the need of human rights devices with rather detailed and binding legal grounds in national level for foreign workers protection, we should ratify ‘International Convention on the Protection of All Migrant Workers And their Families’ which has been chosen and effectuated by UN so that we raise ourselves to be a country where has taken a major step forward by promising the human rights of foreign workers.

목차

Ⅰ. 문제의 제기
Ⅱ. 이주노동자의 권리보호
Ⅲ. 관련 법제의 문제점과 개선방안
Ⅳ. 결론
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (5)

  • 헌법재판소 2000. 4. 27. 선고 98헌가16,98헌마429(병합) 전원재판부〔위헌〕

    1.자녀의 양육과 교육은 일차적으로 부모의 천부적인 권리인 동시에 부모에게 부과된 의무이기도 하다. `부모의 자녀에 대한 교육권`은 비록 헌법에 명문으로 규정되어 있지는 아니하지만, 이는 모든 인간이 누리는 불가침의 인권으로서 혼인과 가족생활을 보장하는 헌법 제36조 제1항, 행복추구권을 보장하는 헌법 제10조 및 "국민의 자유와 권리는 헌

    자세히 보기
  • 헌법재판소 1998. 2. 27. 선고 94헌바13·26,95헌바44(병합) 전원재판부

    가. 헌법 제33조 제1항이 "근로자는 근로조건의 향상을 위하여 자주적인 단결권, 단체교섭권, 단체행동권을 가진다"고 규정하여 근로자에게 "단결권, 단체교섭권, 단체행동권"을 기본권으로 보장하는 뜻은 근로자가 사용자와 대등한 지위에서 단체교섭을 통하여 자율적으로 임금 등 근로조건에 관한 단체협약을 체결할 수 있도록 하기 위한 것이다. 비

    자세히 보기
  • 대법원 1995. 9. 15. 선고 94누12067 판결

    가. 구 출입국관리법(1992.12.8. 법률 제4522호로 전문 개정되기 전의 것) 제15조 제1항에서 외국인이 대한민국에서 체류하여 행할 수 있는 활동이나 대한민국에 체류할 수 있는 신분 또는 지위에 관한 체류자격과 그 체류기간에 관하여 규율하면서 아울러 같은 조 제2항에서 외국인 고용제한을 규정하고 있는바, 그 입법취지가 단순히 외국인

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2000. 8. 31. 선고 97헌가12 전원재판부

    가. 법원이 이 사건 위헌여부심판을 제청할 당시, 제청대상 법률조항(구법조항)이 위헌이라면 대한민국 국민을 모로 하여 출생한 제청신청인은 대한민국 국적을 취득할 수 있기 때문에 제청신청인이 외국인임을 전제로 한 강제퇴거명령

    자세히 보기
  • 헌법재판소 1997. 7. 16. 선고 95헌가6내지13 全員裁判部

    가. (1) 재판관 김용준, 재판관 김문희, 재판관 황도연, 재판관 신창언, 재판관 이영모의 단순위헌의견중국의 동성금혼 사상에서 유래하여 조선시대를 거치면서 법제화되고 확립된 동성동본금혼제는 그 제도 생성 당시의 국가정책, 국민의식이나 윤리관 및 경제구조와 가족제도 등이 혼인제도에 반영된 것으로서, 충효정신을 기반으로 한 농경중심의 가부

    자세히 보기

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-336-001544143