메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
황순희 (부산대학교)
저널정보
한국수사학회 수사학 수사학 제14집
발행연도
2011.3
수록면
127 - 165 (39page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, we have investigated the lecture case concerning 《communication for engineers》 of 6 universities as well as 6 representative manuals. First of all, in ‘(public) speaking’ education for engineers, it is not easy to find out the standardized contents and teaching methods. Actually, most of lectures tend to be designed according to diverse major of professors and their discretion. Therefore, it is requested to establish newly the lecture contents reflecting needs of students, business employers as well as experts in related fields. Secondly, a case of lecture titled 〈Presentation and Debate Skills〉 in Pusan National University is suggested and we discussed the amelioration focused on the analytical result of 2 questionnaires. Though the class can be run differently from professors, we stressed it necessary to plan the class considering main aspects of engineering field and communicative properties of engineers.
Our next main phases of research are to run the class by applying PBL methods to 〈Presentation and Debate Skills〉 class and to develop various topics based on PBL. The previous studies proved that PBL could improve the communicative skills and competence of ‘engineers’ owing to the reduction of the anxiety in giving a presentation.

목차

1. 들어가는 말
2. 공학인 대상 의사소통 교육
3. 공학인 대상 의사소통 교육의 사례분석
4. 강의사례 : 부산대의 경우
5. 결론 및 향후 연구
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-802-001570440