우리나라 수목원의 나아가야할 방향을 제시하고자 공립수목원 3개소, 사립수목원 3개소 탐방객을 대상으로 설문을 통해 이용자 만족도를 분석하였다. 탐방객들이 인식하는 수목원의 기능 변수에서는 보전 기능만 유의하였다. 방문동기를 살펴보면 공립수목원의 경우 접근성 및 저비용으로 인해 방문 기회가 용이한 반면, 수목원을 공원으로 인식하는 경향이 우려된다. 또한 탐방객은 수목원 이용 후 자연의 아름다움, 자연에서 느낀 혼자만의 시간, 접근성 및 저비용 측면에서 만족감을 나타내었다. 마지막으로 시설물 이용 만족도 평가 결과 주차장, 화장실, 식물, 경관의 4항목에 서 주차장의 위치, 수용능력, 관리상태, 화장실의 위치, 청결상태, 미관, 관리상태, 식물다양성, 경관의 식물 특이성 변수에서 유의한 것으로 나타났다. 식물 다양성 및 식물 특이성 변수로 볼 때 공립수목원 보다는 사립수목원에서 보다 다양한 식물의 수집 및 교환이 이루어지고 있어 보다 다양한 식물을 접하는 것으로 나타났다. 전반적으로 공립수목원은 종 수집, 전시, 보전적 측면에의 노력을 통해 수목원 본연의 기능을 강화해야할 것으로 판단된다.
In order to present domestic arboreta’s path to go, a questionnaire was conducted regarding user’s satisfaction on visitors to three public and three private arboreta. Among functional variables recognized by the visitors, only conservation function was significant. As for their motives for visiting arboreta, accessibility and low costs enabled ready visits to public arboreta. However, they tended to recognize arboreta as parks, which is worrisome. They also expressed satisfaction with the beauty of nature, time spent alone within nature, accessibility, and low costs. The result of evaluation of their satisfaction with facilities?parking lots, rest rooms, plants, and landscape?showed that variables such as the locations of parking lots, their capacity, cleanliness, fine views, management conditions, plant diversity, and plant specificity in landscape were significant. In terms of plant diversity and specificity, private arboreta collected and exchanged more diverse plants than public arboreta and therefore visitors could experience more various plants in private arboreta. Overall, it is judged that public arboreta should strengthen their original functions by making efforts in collection of species, exhibition, and conservation.