내구성해석의 궁극적인 목적은 구조물의 사용수명을 예측하는 것이다. 사용수명을 예측하기 위하여 과거에는 결정론적 해석 기법이 수행되었다. 그러나 최근 선진 항공운영국들에서는 비행안전을 향상시키기 위하여 확률론적 내구성해석이 수행되고 있다. 특히 확률론적 내구성해석은 확률분포를 고려하여 구조물의 사용수명을 예측하고, 파손확률을 이용하여 위험도평가를 수행할 수 있다. 본 연구에서는 한국공군 운영항공기 부품중 Wing 15% Spar에 대하여 점검주기 개선을 위한 확률론적 위험도평가를 수행하였다. 파손확률을 적용한 F-00 항공기 Wing 15% Spar 균열에 대한 위험도평가 수행 결과 검사주기를 기존 300시간에서 1,000시간으로 늘려도 항공기 안전운영이 가능한 것으로 분석되었다.
The main purpose of durability analysis is to predict the service life of the structure. In the past, the deterministic analysis has been frequently employed to predict service life. However, the probabilistic durability analysis has recently been adopted as a new approach to enhance flight safety by advanced countries in aerospace fields. Especially, probabilistic durability analysis can be predict service life and conduct risk assessment by using probability of failure of the structure. In this paper, the risk assessment for Wing 15% Spar was conducted to improve of inspection period by using probability of failure. In conclusion, it was revealed that the safety operation of aircraft structure may lead to improve of inspection period up to from 300hour to 1,000hour.