본 연구는 전투기의 취약도 관련 변수와 지상위협의 성능변수를 도출하여 전투기가 지상위협에 의해 피격을 당한 이후 취약도(Vulnerability)를 분석하기 위한 모델링 알고리즘을 Fuzzy 이론을 적용한 새로운 방법론을 제시하고자 시도하였다. 본 연구에서 제시한 전투기의 정성적 취약도 변수는 엔진, 승무원, 조종계통 및 연료의 4가지를 설정하여 각 취약도 변수 별 취약도 점수조건을 제시하였고, 지상위협의 성능변수는 탄두의 종류, 중량으로 선정하여 취약도 시뮬레이션 모델을 설계하였다. 전투기의 임무 수행 중 불확실성을 갖는 여러 가지 취약도 관련 전투기 및 지상위협의 확률변수들을 종합하여 취약도를 평가하기 위해 Fuzzy 이론을 적용 한 분석기법을 제안하고자 한다.
This study attempts to propose a new methodology of vulnerability assessment modeling using Fuzzy logic. For this study, preliminary qualitative vulnerability parameters are suggested through E3A of one-on-one engagement kill chain model between a combat aircraft and a surface-based threat after susceptibility related events occurred. Preliminary qualitative vulnerability parameters of combat aircraft are number of engines, number of pilots, flight control systems, and fuel systems. And vulnerability performance parameters for a surface based threat are warhead type and warhead weight. Score criteria are defined for each vulnerability parameters of combat aircraft and surface-based threat and fuzzy logic is implemented for vulnerability assessment simulation model. Fuzzy logic application for the combat aircraft vulnerability assessment looks very promising due to the very uncertain nature of the events those have so many related parameters. Refinement of membership functions for fuzzy logic implementation and definitions of score criteria for vulnerability parameters will be carried out for the future study.