본 논문에서는, 헬리콥터 로터 허브시스템의 주요 구성품 중에 하나인 유연보에 대하여 기술하였다. 유연보는 복합재료로 만들어지며 플랩, 리드-래그, 피칭 운동을 가능하게 한다. 첫 번째로, 복합재료를 사용하여 제작하는 유연보의 단면형상에 대하여 알아보도록 한다. 다음으로, 무베어링 로터 허브시스템에 장착되는 유연보와 그 밖의 다른 구성품과의 결합성을 확인해 본다. 또한 유연보의 단면에 대한 강성이 요구도에 부합하는지를 알아보고 형상에 대한 제작성을 검토하였다. 새로운 무 베어링 로터 허브시스템에 장착되는 유연보의 가장 효율적인 단면형상인 이중 C-채널, 이중 H-채널 구조에 대한 연구를 진행하였고 적합한 형상으로 진행된 설계과정을 기술하였다. 현재, 무베어링 로터 허브시스템의 유연보는 구조해석과 동특성 대한 연구가 진행 중에 있다.
In this paper, it was described the Flexbeam that is one of the helicopter hub system major component. Flexbeam is able to motion of flap, lead & lag, and pitching. Also, Flexbeam makes use of composite material. First, review manufacture for using composite material which are some of type for Flexbeam. Next, check the sectional property requirement that split transition section about area and interface between Flexbeam and Torque Tube. This conceptual study shows that design process of double-C sectional construction and double-H construction of Flexbeam are the most effective candidates of this new bearingless rotor system. Now, this Flexbeam of bearingless helicopter hub system is still studying about structure & dynamic analysis.