이 연구는 한국과 일본의 대학 육상선수들이 어떠한 삶을 살아가고 있는지를 밝혀내어 육상교육 현장에서의 선수 선발 및 관리, 지도에 관한 체계화를 이루는데 기초자료로 활용하고자 하는데 목적이 있다. Spradley(1979)가 제안한 문화기술적 인터뷰 방식을 바탕으로 자료를 수집하였으며, 자료의 분석 과정은 연구 주제에 적절하게 영역 분석, 분류 분석, 성분 분석을 중심으로 분석하였다. 이를 위하여 한,일 대학육상선수 총 6명의 연구 참여자들로부터 자전적 글쓰기, 인터뷰, 대화, 훈련 일지 등의 형태로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 연구 문제에 부합되는 맥락의 이야기를 묶어 주제어를 찾아 재구성하였다. 운동선수의 삶을 선택하는 과정에서는 자의적/타의적 선택, 부모님의 반대/지지, 학업과 운동의 비중, 친구와 지도자의 영향이 육상선수로서의 삶을 선택하는 과정에 영향을 주는 요인이었다. 대학생활과 운동선수 활동하기, 인간관계형성, 자기관리, 그리고 고민거리가 대학 육상선수로 살아가는 현재에 영향을 주고 있었으며, 대학 육상선수에서 나아가는 미래를 위한 대비하는 요인으로는 목표를 설정하고 진로를 선택하며, 미래를 위하여 자기 노력을 하고 있는 것으로 나타났다. 또한 한국과 일본의 대학 육상선수의 삶을 다시 바라본 결과, 육상에 대한 애정은 공통점으로 나타났으며, 문화적 차이에서 기인하는 병역문제, 부모의 지지여부, 거주지 선택의 자유, 수업 참여의 학교규정, 이성교제의 시각, 운동부진의 원인에서는 양국 간의 차를 확인할 수 있다
The purpose of this study is to in-depth understand the life of athletes in Korean and Japan. In The narrative inquiry was used in the method of this study, and the data from 6 athletes of Korean and Japan were collected by their’s self writing, interview, discussion and training diary. Those collected data re-composed into searching the logical connection of research topic. Based on the collected data I analysed the subject using domain analysis, in addition to Spradley’s(1980) taxonomic methods of ethnographic analysis. An effect factors on selecting the life pattern in athletes were own or another choice, support or non support from parent, relative importance weight in exercise or study and the relationship with friends. In currently, athletes were affected by life activity as college student and athletes, formation of human relationship, self management and agony matters in athletes’s life. And It was presented that the factors on the preparation for future in college athletes were the establishment of goal, selection of way after graduation and own’s constant efforts for the future. As the results from the view point of Korean and Japan athletes life, the common result showed in the love for athletics on both nation’s athletes, and the differences results indicated the matter of military service, freedom of the selection of residence, school regulations on participating the class, opinion on dating and reasons on poor athletic ability.