민간요법은 오랜 이전부터 집단적으로 전승되어온 무형문화유산이자 자연에 대한 민의 전통지식에 속한다. 하지만 민간요법은 의료 발달과 더불어 많은 부분이 자연 소멸되어 ‘기억 속의 문화’로만 존재한다. 민간요법은 지속적인 변화와 단절에도 불구하고, 자가 치료 및 건강 보전 혹은 경제적 수익 창출 등의 현실적 필요성에서 지속성을 갖는다. 일부 민간요법은 현대의료에서도 불가능한 치료 효능을 나타냄으로써 이른바 ‘틈새의료’의 기능을 갖는다. 이는 의료의 지속적 발달에도 불구하고, 앞으로도 민간요법이 지속될 가능성을 보여준다. 전통지식으로서의 민간요법은 무형문화유산이라는 새로운 인식과 관점에서 바라볼 필요가 있다. 필자는 향후 민간요법 연구의 방향을 다음과 같이 제언한다. 첫째, 민간요법의 단순 채집을 지양하고 전통의료문화의 관점 혹은 전승 주체의 의료생활사적 맥락에 대한 연구가 필요하다. 둘째, 민간요법 연구는 장기적 안목에서 체계적이고도 단계적으로 이뤄져야 한다. 셋째, 민간요법 연구는 학제적인 조직체계를 갖추고 상호 연관된 분야를 씨줄과 날줄로 엮어가면서 총체적으로 이루어져야 한다. 넷째, 민간요법 연구는 일반인 외에 민간치료사, 채약인, 민간약 제조가 등 여러 전승 주체들을 망라하여 종합적으로 이뤄질 필요가 있다. 다섯째, 班家나 사찰의 秘傳을 포함하여 생태환경이 상이한 산촌과 농촌 및 어촌을 포함한 해양의 민간요법까지 조사할 필요가 있다. 여섯째, 우선 제주도와 울릉도를 비롯한 남한 전 지역을 고찰한 후 북한과 해외 동포사회의 민간요법까지 망라하여 조사해야 한다.
A folk therapy is an intangible cultural heritage and a traditional knowledge, handed down from generation to generation in korea. And it is a scientific knowledge about nature and body. But it almost has been disappeared and be only "culture of memory". This means the discontinuation of an important everyday lives" culture of medicine, accumulated and handed down by our ancestors. In this article, I analyzed folk therapy cases of four persons in two villages, boiled herb liquid[藥草湯藥], herb sweet drink for health[藥甘酒], a Kalopanax oil[Umnamu油], a Soterenamu hard liquor[Soterenamu燒酒], a mugwort moxibustion[艾灸], a mugwort fumigation[艾坐薰]. As the example of four cases, though a folk therapy has been changed and disappeared continuously, it is surviving for practical goals, self-cure, health, and economic benefits etcs. A few of it has performed the role of "a niche medicine", proving the cure effects of witch western medicine could not cured. This means the folk therapy will survive continuously in spite of the development of medicine. It is necessary to survey and investigate a folk remedy as an intangible cultural heritage in new point of view and perception. As a proof of cure effects in this article, it is worth while to prove of the validity of a folk therapy and plan to produce added value. For this, first of all we must study the realities of a folk therapy in humanities. I suggest the ideas of study about a folk therapy must be as followings. First, we must study both specialists, what is called, "folk healers" or "people healers" and a general folk by the context of traditional medical culture or of everyday lives" history of medicine. Second, we must study a folk therapy in system and for a long time. For this, it is necessary to survey and investigate a folk therapy by steps and spiral system with national support. Third, we must study a folk therapy in network of concerning various scholarship of humanities, social and natural sciences. Fourth, we must study all spheres of a folk therapy, which include the people of the informal medicine. Fifth, it must study a secret[秘傳] of high class home[班家] and temple[寺刹] as well as a mountain, rural and fishing village, various ecological environments. Sixth, first of all we must study a folk therapy in all south korea, and the next one of north korea and Koreans abroad.