전통 한옥은 ‘韓 브랜드’의 하나로 선정될 정도로 그 가치를 인정받고 있으며, 최근에는 이를 문화관광자원으로 활용하려는 노력들이 증대되고 있다. 그런데 이 같은 전통한옥문화의 계승과 활용에 관한 논의과정에서 나타나는 문제점들도 적지 않다. 예를 들면 활용논의가 주로 ‘건축물로서의 한옥’에 집중됨으로서 전통한옥문화 고유의 문화적 정체성과 차별성이 후순위로 밀리는 문제, 전통한옥 관련 문화자료들의 범위 축소와 확보 노력 미흡 등이 바로 그러한 것들이다. 본고는 이러한 문제점에 대한 대안으로 한옥문화 기초자료를 종합적, 효율적으로 정리하기 위한 방향을 정리한 것이다. 구체적인 내용은 1) 시기와 주체, 건축배경 2) 지역별 비교와 차별성 3) 전통한옥문화의 공간과 문화상대성을 정확히 파악하고 이를 통해 해당 한옥문화의 올바른 이해와 자원 활용의 경쟁력, 차별성을 확보하자는 것이다. 본고가 향후 전통한옥문화를 문화관광자원으로 활용함에 있어 특화, 차별성 부각, 활용의 범위와 소재, 대상, 아이디어의 확보 등에 작은 도움이 되기를 기대한다. 이는 ‘본말’과 ‘주객’이 전도된 한옥문화가 새롭게 나타나거나, 혹은 ‘實用과 美學, 구조적 우수성, 친환경 등’을 강조하던 전통한옥문화의 가치가 반감되는 것을 미연에 방지하고자 함이다. 다른 전통문화들과 마찬가지로 건축문화의 경우도, 전통시대의 문화가치와 의미가 현대사회에서는 갈등 요인이 되는 경우가 없지 않다. 때문에 전통문화에 대한 역사적, 지역적, 문화사적 가치를 이해하지 못하면 왜곡과 굴절은 필연적으로 뒤따르게 된다. 그런 점에서 문화적 상징성과 실용성의 엄밀한 구분은 물론 필요하다. 결국 전통한옥문화의 본령과 가치가 현대적으로 계승되려면, 종합적 전통한옥문화 기초자료의 정리와 검증, 의미 이해가 선행되어야 한다. 거기에서 활용이 가능한, 또는 ‘韓 브랜드’로 상징되는 韓屋 문화의 경쟁력과 차별성도 챙겨질 것이기 때문이다.
The value of traditional hanok[傳統韓屋] is recognized so highly as to be chosen as "Han[韓] Brand," and recently, efforts have been made increasingly to utilize it as cultural tourism resources. On the other hand, there are many problems raised in the discussions of inheriting and utilizing such hanok culture. Examples of such problems include the discussions about utilization that are concentrated mainly in "hanok as building", resulting in the cultural identity and distinction inherent to hanok culture relegated to a lower priority, and reduced scope of prototype contents related to the traditional hanok, and inadequate efforts to secure them. This paper is to establish the prototype contents of hanok culture synthetically and efficiently as alternatives to these problems and its concrete contents are to accurately grasp 1) timing and principal agent, construction background, 2) comparison and distinction by region, and 3) hanok cultural space and cultural relativity, and through this, to secure proper understanding of the applicable hanok culture, competitiveness and distinction of resources utilization. I expect that this paper can help to specialize, highlight distinction, and secure the scope of utilization, materials, objects, and ideas in utilizing hanok culture as cultural tourism resources. Without attaining this, hanok culture which "puts the cart before the horse" or "reverses the proper order" may emerge or half of the value of hanok culture that emphasizes "practicality and aesthetics", structural superiority, environment-friendly would be lost. Like other traditional culture, architectural culture has factors for conflict in cultural value and meanings of traditional era in modern society. So failure to understand historical, regional, and cultural historical value is bound to result in distortion and refraction. In this context, the strict distinction between cultural historical symbolism and practicality is necessary, and for that reason, in order to inherit the proper function and value of hanok culture, the establishment and test of synthetic data (prototype contents) of hinok culture and understanding of meanings should precede. It is because, by doing so, the competitiveness and distinction of hanok culture that can be utilized or symbolized by Han Brand can be attained.