NATM 터널에서 콘크리트 라이닝에 작용하는 지반하중의 주요 설계인자 중 하나는 주지보재의 내구성 저하에 따른 지반-주지보재의 평형상태의 교란으로, 설계시 이를 고려한 지반하중 산정이 필요하다. 그러나 지반을 단순한 반력스프링으로 고려하는 지중골조 해석방법이 콘크리트 라이닝 설계에 사용됨에 따라, 지반, 주지보재, 콘크리트 라이닝의 상호작용을 적절히 고려하지 못하는 문제가 발생된다. 이에 본 연구에서는 다양한 지반조건에서 지반, 주지보재, 콘크리트 라이닝의 상호작용을 고려할 수 있는 지반-라이닝 상호작용모델을 이용하여 주지보재 기능저하를 고려한 지반하중을 산정하였다. 또한 산정된 지반하중을 바탕으로 다중회기분석방법을 사용하여 콘크리트 라이닝에 작용하는 지반하중크기 예측식을 제안하였다.
A major factor of ground loads acting on a concrete lining is a disturbance of the equilibrium between ground and primary supports due to decrease of durability of primary supports on NATM tunnel. Therefore, these loads should be considered in design of concrete lining. However it is impossible to consider interactions of ground-supports-lining properly using embedded frame analysis commonly used in tunnel design. In this study, the magnitude of the loads acting on a concrete lining under various ground conditions using Ground-Lining Interaction model was calculated. And also, a ground loads formula was proposed using multiple regression analysis according to the calculate results.