부산도시철도 1호선 전동차는 운행 중 제동불완해가 발생하게 되면, 해당 차량 하부에 설치된 BC콕크를 수동으로 개방하여 기초제동장치(BBU)의 제동실린더 내 공기를 배출시켜 제동이 완해되어야 운행이 가능한 시스템이다. 이런 조치 과정에서 발생되는 전동차의 지연, 기관사 안전사고, 전동차 차륜 찰상 등의 제동완해 조치를 할 수 있도록 강제완해회로를 개선하게 되었다. 본 논문에서는 회로의 개선방향, 개선내용응 설명하고, 회로 동작시험 및 내구성시험을 통해 성능을 검증하였으며, 개선회로를 현차에 적용하여 운행 지연을 최소화 하는 등 만족할 만한 효과를 얻은 내용을 기술하였다.
When the Brake Holding is happened in a railway, the driver is has to open the BC Cock installed under the vehicle. Ans so, brake release is had to air venting in brake cylinder of BBU. It is operation system for the Busan Metro Line 1. To resolve some problems such as arrival time dealy, driver accidents, wheel scratches caused in this process, we had to improvement of Forced Release Circuit that can make the driver to release the brake by just pressing the Reset Button after checking the errors. In this study, it is described that we have verified the theory through circuit operation test and endurance test, and we"ve got a satisfying result minimizing time late by applying the improved circuit theory to our current trains.