인천공항에 도시형자기부상열차 시범노선이 설치되고 2013년 하반기에 도시형자기부상열차의 개통예정을 앞두고 있다. 2007년초 도시형자기부상열차 실용화사업이 시작된 이래 2009년 12월 시제편성이 한국기계연구원 시험선에서 첫 선을 보였다. 시험선에서 다양한 기능 및 성능시험을 통해 개선하였고 2013년 하반기에 인천공항 시범노선에서 정상영업운전을 계획하고 있다. 종합시험운행은 철도안전법에 근거하여 차량과 각종 시설물간의 안전성을 확인하는 시설물검증시험과 차량과 전력, 궤도, 전차선, 신호, 통신 및 역사, 기지 등 종합인터페이스시험으로 구분하여 진행된다. 일반 철도에 비해 자기부상시스템에 대해 공식적인 종합시험 사례가 없으며 시설물간 인터페이스 등 자기부상방식에 따른 차별화된 계획이 필요한 실정이다. 이에 본 논문에서는 인천공항 등 자기부상방식에 따른 차별환된 계획이 필요한 실정이다. 이에 본 논문에서는 인천공항 시범노선에 투입되는 도시형자기부상열차의 종합시험운행계획에 대해서 시설물검증시험, 종합인터페이스시험 및 영업시운전 등을 다루기로 한다.
The Urban Maglev demonstration line is under construction in Incheon International Airport as of now, and it will be opened in the second half of 2013. Since Urban Maglev Program started in early 2007, the first prototype vehicle debuted at the test line of Korea Institute of Machinery and Materials in December 2009. The vehicle was continuously improved through a variety of functional and performance tests at the tese line, and a normal business operation is planned at the pilot routes of Incheon International Airport in the second half of 2013. Based on the Rail Safety Act, a comprehensive running test includes facility verification tests ensuring the safety between the vehicle and thw various facilities and total interfacing tests related to vehicles, power, guideway, catenary, singaling, communication, stations, bases, and so on. Unlike the general railway system, the magnetic levitation system does not have a formal comprehensive test cases, and hence system-specific testing plans such as interfaces between facilities are necessary. In this paper, facility verification tests, total interface tests, etc. will be covered with regard to the comprehensive testing plan of the Urban Maglev train in Incheon International Airpot.