소셜 네트워크 서비스(social network service : SNS)의 등장과 스마트폰과 같은 소셜 미디어의 발전으로 마케팅 커뮤니케이션 분야에서도 SNS의 영향력은 점점 더 커지고 있다. 이러한 미디어환경의 변화에서 약 30여 년 전에 Petty & Cacioppo가 제안한 정교화 가능성모델(Elaboration Likelihood Model : ELM)이 소셜미디어 환경에서도 소비자 태도가 중심경로와 주변경로를 통하여 형성되는지 아이트래커(Eye-Tracker)을 이용한 실험을 통하여 알아보고 이를 바탕으로 인터랙티브한 소셜 미디어 채널을 통하여 마케팅 커뮤니케이션 활동을 펼치려는 기업들에게 보다 효과적인 전략적 틀을 제시하는데 이 연구의 목적이 있다. 트위터(Twitter)와 같은 조건의 실험물을 피실험자들에게 보여준 후 그들의 눈동자를 트래킹(tracking)한 뒤 마케팅의 효과 측정을 위하여 실험에 사용된 제품(컴퓨터, 자동차, 화장품)에 대한 관여도와 광고태도, 브랜드태도, 그리고 구매의도를 설 ... 전체 초록 보기
According to the emergence of social networks (social network service: SNS) and development of social media such as smart-phone, the influence of the SNS in the field of marketing communications is growing more and more . In this study, we would like to research the Elaboration Likelihood Model (ELM) proposed by Petty & Cacioppo about 30 years ago and how it can be applied to user’s behavior and attitude in interactive social network marketing communication. In the same condition of Twitter, we were tracking subjects’ eye movement by using the eyetracker. In order to measure the effectiveness of social network marketing, we also surveyed the degree of subjects" involvement and ad attitude, brand attitude and intention to purchase about the products used in the experiments (computers, cars, cosmetics). Through this investigation, we would like to research what kinds of elements in ... 전체 초록 보기