본고에서는 정자소리 가창방식의 특징을 보다 명확히 이해하기 위해 중국 동족(?族) 모심는 소리와 영남지역 정자소리의 가창방식을 중심으로 비교하였다. 신빙성있는 결과 도출을 위해서는 비교 대상에 대한 전체적 이해가 필수적이다. 동족 민요를 기능에 따라 분류하면, 먼저 의식요에는 채당가(?堂歌)와 곡가(哭歌)가 있는데, 채당가(?堂歌)는 선입후 제창, 합창 등의 방식으로, 남녀간의 사랑, 일상생활에서의 고단함, 신화, 천문지리 등의 내용을 노래하였다. 상(喪)이 났을 때 부르는 곡가(哭歌)는 주로 독창으로 죽음으로 인한 슬픔, 망자가 생전에 했던일, 망자에 대한 그리움, 유가족에 대한 위로 등을 표현하였다. 다음으로 동족 노동요 중 모심는 소리로는 삼월가(三月歌)에서 시작하여 부모가(父母歌), 하가(河歌), 산가(山歌) 등을 부르고 마지막에는 이별의 노래를 부르면서 끝을 맺는다. 이밖에 마을에 따라 남녀교환창으로 이성에 대한 관심을 노래하기도 하였다. 동족 민요는 의식요나 노동요에 비해 유희요의 종류나 수가 월등히 많다. 유희요는 크게 악기를 가지고 부르는 것과 노래만 하는 것으로 나눌 수 있는데, 악기 반주 노래로는 비파가가 대표적이고, 비파가 중 유명한 것으로 좌야가(坐夜歌)가 있다. 악기 없이 하는 노래는 구연 상황 및 목적에 따라 경주가(敬酒歌), 완산가(玩山歌), 예속가(?俗歌) 등이 있다. 동족민요가 전승됨에 있어 가반(歌班)과 자유로운 연애문화 전통이 중요한 역할을 하였다. 동족 아이들은 민요 공동체인 가반에 가입하여 여러 가지 민요를 배우고 성장하여 노래에 자질이 있을 경우 가사(歌師)로 활동하게 된다. 가사(歌師)가 되기 위해서는 전해 내려오는 동족 노래를 모두 알아야 하고 자신만의 사설을 지을 수 있는 능력이 있어야 한다. 그리고 동족 청춘남녀들은 토람자(??子), 월퇴화(月堆?), 행가좌월(行歌坐月) 등의 연애 행사에서 남녀교환창을 통해 서로의 짝을 찾아 결혼하였다. 정자소리의 동족(?族) 모심는 소리는 공통적으로 남녀교환창으로 여러 가지 내용을 나열해서 부른다. 정자소리에서는 남성에 비해 여성이 주도적으로 노래를 부르고, 애정에 대한 표현에서도 적극적인 자세를 취하였다. 그러나 노래 속에서 그려지는 애정은 대부분 온전하게 성취되지 못하였다. 반면, 동족 모심는 소리는 남녀에 의해 불리되, 행복한 결말을 맞는 경우가 많았다. 이는 모를 심거나, 수확하는 일 등 남녀가 같이 일하는 노동 공간에 남녀가 연애할 때 부르는 노래가 자연스럽게 영향을 미쳤기 때문이다.
The Study aims to compare rice-planting song in Dong people with Jeongja-sori in Youngnam area. So, Through classify folk-song at function know the full extent of the folk-song of the Dong people. There are Chaedangga(?堂歌) and Gokga(哭歌) in Ceremonial song. Chaedangga(?堂歌) sung in rotation, homophony, chorus method. The contents of this song are intersexual love, laboriousness of work, myth and so on. When people give up the ghost, people sing a Gokga(哭歌). The contents of Gokga(哭歌) are sorrow by a death, missing the dead, consolation for the family of the deceased. Rice-planting song in Dong people consist of March song(三月歌), Parents song(父母歌), River song(河歌) and Mountain song(山歌). This song finish with farewell song. Besides, there are songs which sing strong sign of flirting. Amusement song outnumbered by the ceremonial song and labor song in Dong people folk-song. This song are divided into song with a musical instrument and song without a musical instrument. Mandolin song is a typical instrumental accompaniment song. Jwayaga(坐夜歌) is a representative unaccompanied song. Music school(歌班) and Date culture play an important role the transmission of Dong people folk-song. After children of Dong people join music school, They learn various folk-song. In case of be possessed of singing, he can be a music master. In order to become a music master, He must learn by heart orally transmitted folk-song and write the word for a song. Through the date event like a Toramja(??子), Woltoahwa(月堆?), Haenggajwawol(行歌坐月) Teenage boys and girls are married. Jeongja-sori and Rice-planting song in Dong people Singing by men and women in rotation and parade various contents in common. Women take the lead in a Jeongja-sori. Because their experience are reflected in the song, the affection of the Jeongja-sori sung tragically. But, Rice-planting song in Dong people has a happy ending often. When plant young rice plants or harvest men and women, amusement song influenced labor song naturally.