메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第122輯
발행연도
2012.6
수록면
109 - 141 (33page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this article, analysis suggests that the result was the creation of a Colonial project aiming for ‘National education’, with elements derived from the concept of Public education, the so-called ‘Education of Japanism(of which the purpose was to create ‘loyal subjects’), and Militarism-based education, ultimately merged with each other. Also analyzed in this article are sample cases, in which such Japanese education of the Joseon people ‘designed to create loyal imperial citizens’ were integrated into the schools’ actual managements.

목차

1. 머리말
2. 황국신민교육의 형성 과정
3. 식민지형 국민교육으로서의 황국신민교육
4. 황국신민교육의 학교 경영 사례
5. 맺음말

참고문헌 (71)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-374-002637492