21세기 들어 국내 예술교육은 빠른 변화의 양상을 맞이하고 있다. 무용교육 분야도 예외는 아니어서 ‘문화예술교육 활성화 종합계획’과 ‘신교육체제’ 등 국내 예술 및 교육개혁 동향에 부응하는 다양한 형태의 교육이 진행되고 있다. 무용의 교육적 의의는 비판적 판단력, 창조적 사고와 같은 지적인 발전, 문화의 다양성과 전통에 대한 통찰력을 배양, 자아인식 및 자아 존중감 발달, 삶에 대한 활동적이고 적극적인 자세 형성, 협동 및 팀워크를 통한 공동사회에 대한 이해력 증진, 신체적 자신감과 통제력 향상 등의 건강증진, 의사소통기술 개발ㆍ문제 해결력 향상ㆍ언어발달 강화 등 건강한 사회 구성원으로서 살아가는데 필요한 기초소양과 능력을 배양하고 보다 나은 삶을 준비하도록 하는데 있다. 무용이 추구하는 교육적 가치 또한 신체적 발달과 같은 특정 발달에 국한된 것이 아닌 창조성, 상상력, 정서, 지적 능력 등 인지적, 심동적, 정의적 측면의 발달을 포함하는 포괄적인 가치지향을 의미한다. 무용이 추구하는 교육적 의의와 가치는 학교문화예술교육 및 사회문화예술교육, 지역문화예술교육을 기반으로 하는 다양한 형태의 무용교육을 통해 구현되고 있다. 아동, 청소년, 노인, 노숙자, 군부대, 일반 장년층, 장애인 등을 대상으로 하는 다양한 교육 프로그램 및 발표회를 통해 개개인의 성장과 발달을 도모할 뿐 아니라 소통을 통한 관계회복, 치유 등의 중점을 두어 사회적 결속력을 증진하는데 기여하고 있다. 무용의 교육적 의의와 가치가 교육현장에서 최상화되기 위해서는 일관성 있는 국가적 지원은 물론 기초 교육으로서 무용교육의 필요성에 대한 국민 인식을 확산하고, 교육대상자의 흥미와 요구를 반영한 교육 프로그램 개발과 실행 등이 지속적으로 병행되어야 한다.
In 21th, Korean art & culture education have changed and progressed. The art & culture education at elementary and secondary school is strengthening as basic subject. Also, social and local art & culture education is reviving in order to popularize, expand the base. In case of dance, 773 teachers who is majored dance were sent in school field on March, 2011. Meanwhile various dance programmes for child, youths, juvenile delinquents, the aged, the disabled, the military are running. The educational significance of dance is that dance help learners to prepare basic ability as social member. It include intellectual development like critical judgementㆍcreative thinking, cultivation of wide world perspectives, building of self-esteemㆍself-respect, improvement of understanding about a community through cooperation, development of healthㆍfitness, cultivation of communication skill. Furthermore dance contributes to improve social cohesion through the restoration of relations and heal by interaction. The value of dance which pursed is not merely development of physical capacities but holistically development of intellectual, physical, social, affective aspects. For superlatives of educational meaning and value of dance in various setting, it need to develop programme which is reflected interest and need of learners, spread a sense about the necessity of dance education as well as national policy support.