메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박강민 (한양대학교) 최창규 (한양대학교)
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第47卷 第3號
발행연도
2012.6
수록면
249 - 263 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Shopping and leisure activities of the residents have gained attention due to the change of life styles with the increase of income level, spread of personal mobiles as well as longer holidays. Academic researches on consumers’ shopping behavior in the mixed land use condition are rare. Previous studies have primarily focused on such big retailers as department stores and discount stores. The purpose of this study is to examine the influence of land use characteristics in neighborhood on the residents’ choices of shopping and/or leisure facility, assuming that the consumers’ behavior is affected not only by the location and physical characters of the commercial facilities but also by the attributes of the residential community including mixed land use index and the size of such facilities. The 1,600 responses from the survey throughout Seoul are geo-coded to link neighborhood land use data. We have the evidence that RNR (Residential and Non-Residential balance) index, a proxy to measure the extent of mixed use development, as well as the sizes of shopping and leisure facilities influences consumers’ choice for shopping sites. The more neighborhood shopping and/or leisure facilities are provided, the more residents use them in the area rather than hunt in outer shopping spots.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구검토
Ⅲ. 자료구축 및 분석의 틀 설정
Ⅳ. 근린 내 토지이용 특성과 쇼핑 및 여가시설 선택과의 관련성 분석
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (9)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-539-003577721