본 연구는 금융상품 계약으로 관계를 맺은 고객이 예상치 못한 재무적 위기를 겪으면서 종합재무설계를 받게 된 사례를 다루었다. 또한 개인상담에서 가족상담으로 확장된 사례이다. 단순 금융상품상담에서 개인상담으로 또한 가족상담으로 이어지는 과정에서 재무설계사와 고객 간의 공감 및 가족 간의 공감이 재무설계에서 매우 중요함을 보여주었다. 특히 이 사례는 고객과 재무설계사 간의 공감은 재무설계에 대한 올바른 이해가 바탕이 됨을 보여주었다. 또한 가족 간에는 위기와 문제해결을 위한 공감을 통하여 재무적 목표뿐만 아니라 비재무적 목표가 서로 긴밀히 연결되어 달성될 수 있음을 보여주었다. 고객에 대한 재무설계사의 능동적 역할을 수행하는 것, 즉 문제해결을 위한 역할뿐만 아니라 재무설계를 통한 재무문제의 예방이 이루어지도록 해야 하는 것이 재무설계사의 책임임을 느끼게 하여 주는 사례로서 재무설계사들에게 고객관리에 대한 의미 있는 시사점을 제공해주는 사례라 사료된다.
This study deals with a financial planning case, where a client’s unexpected financial situation changes, make the client request comprehensive financial planning from modular financial planning. This case study also involves a situation where the financial planning evolves from individual-based to family-based financial planning. The emotional rapport between a planner and clients, and their family played a major role especially in comprehensive family-based financial planning. This case also revealed that the proper understanding about financial planning concepts and processes are a prerequisite to forming emotional rapport between parties. The emotional rapport among family members could facilitate the problem solving process in financial planning, and it also contributes to accomplish both of the financial and non-financial goals of the family. This case suggests that the role of financial planners includes preventive tasks, in addition to remedial tasks when a problem occurs to their clients. This case study provides meaningful insights on client relationship management in financial planning.