본 연구에서는 최근 대표성 있는 자료를 사용하여 보험에 대한 소비자태도 및 지식 그리고 보험상품 구매단계별 소비자만족도에 대해 조사하고 이에 영향을 미치는 요인을 조사하였다. 본 연구결과를 정리ㆍ종합하면 다음과 같다. 첫째, 소비자의 보험에 대한 태도는 중간 정도이며, 소비자는 불완전판매와 청약철회권에 대해서는 잘 알고 있으나, 보험상품의 지급범위, 보험 관련 법률 등에 대해서는 잘 알지 못하고 있었다. 둘째, 연령이 낮을수록, 가계소득수준이 높을수록, 보유한 보험의 수가 많을수록 보험에 대한 태도가 긍정적인 것으로 나타났다. 남성, 비전문직 종사자, 대졸자, 보험을 많이 보유하고 있는 소비자들의 보험에 대한 지식수준이 높은 것으로 밝혀졌다. 셋째, 대체로 보험에 대한 태도가 긍정적일수록 보험에 대한 만족도가 높았다. 보험에 대한 지식수준이 높을 수록 보험상품 정보탐색이나 정보서비스 만족도, 구매시점의 보험상품 주요 특성에 대한 설명, 구매후 만족도에는 부정적이었으나, 보험구매후 보험유지에는 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 보험설계사를 통해 보험상품을 구매 할 경우 구매후 보험유지에는 긍정적 영향을 미치나 구매단계에서 주요 보험내용에 대한 설명, 구매후 보상이나 분쟁 등에서 다른 보험가입채널로 구매한 경우보다 만족도가 낮았다.
In this research, using recent representative materials, we researched customers" attitude and knowledge regarding insurance, and customers" satisfaction for each buying level, and studied affecting elements for them. The analysis and results of this study are as follows. First, the attitude of customers for insurance is in the middle, and customers know about imperfect selling and withdrawal rights of offer, but they do not know about payment ranges of insurance products, insurance laws, etc. Second, while age is lower, and the level of household income is higher and the number of insurance held is more, people’s attitudes are more positive. Customers who are men, non-professionals, who have graduated university and have lots of insurance have a higher knowledge level about insurance according to the research. Third, generally as attitudes about insurance is more positive, the satisfaction is higher. As the knowledge level about insurance is higher, customers were negative at information of insurance products, selling explanations and after purchase satisfaction. On the contrary, for insurance maintaining after insurance purchases, they were positive. Meanwhile, in the case of customers who buy insurance products from insurance sales people, after purchase maintaining was affected positively, but customers had lower satisfaction in the explanation about major contents when they buy, and compensation or conflict after purchase rather than when buying from other insurance joining channels.