메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이창익 (원광대학교)
저널정보
한신대학교 종교와문화연구소(구 한신인문학연구소) 종교문화연구 종교문화연구 제17호
발행연도
2011.12
수록면
61 - 90 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
We live in the world where smartphones are gradually unifying such diverse media technologies as telephone, computer, camera, television, radio, voice recorder and camcorder. Smartphone is a result of computerized communications assemblage, which is made possible by digitalization of all the informations of different kinds. According to Friedrich A. Kittler, before the twentieth century, written texts provided the central archive for the storage of all cultural data. At that time, language produced an individual with its own mind (or soul) being invoked through reading. And literature was the only media technology for storing both optical and acoustic informations as well as linguistic ones. But around 1900, with the invention of film, phonograph and typewriter, writing became merely one medium among others. Respectively film and phonograph separated image and sound from language, and typewriter stored language devoid of image and sound. This resulted in a complete divorce of body and soul in human beings. Religion has something to do with contemporary media technologies. For religion is an information system which stores and transmits sensuous data regarded as sacred. Here we will have an opportunity to think about historical relations of religion and media technology.

목차

Ⅰ. 문자에서 그림으로
Ⅱ. 그림의 종교
Ⅲ. 감각의 분리와 통합: 축음기, 영화, 타이프라이터
Ⅳ. 종교, 마음, 미디어 테크놀로지
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-205-000841385