본 논문에서는 개발과정에서 확인된 차세대고속열차 HEMU-430X에 적용되는 고성능 판토그라프 모델에 대한 성능 검증 결과와 현차 시험에서 확인된 주행 시험 결과에 대한 비교 분석을 통하여 그 차이점을 설명하고, 추후 진행될 최고속도 시험에서 판토그라프의 주행 성능을 예측해 본다. 또한, 차세대고속열차의 최고속도 주행을 위해서 판토그라프 측면에서 추가로 필요한 개선점 및 성능 안정화를 위한 제어 방안을 제시한다.
In this paper, explain differences about the performance of pantograph between verification results confirmed on development process and the running test result confirmed on-track test used comparative analysis. And, predict the running performance of a pantograph at the top speed test. In addition, for the HEMU-430X’s top speed test & operation, we are propose about the pantograph’s control scheme for the improvements and stabilization.