도시철도차량의 차륜은 주행 중 레일 및 제륜자와의 상호작용에 의하여 차륜 답면에 손상이 필연적으로 발생되며, 이는 운행 중 차량의 안전성과 승차감에 직접적인 영향을 미치므로 운영기관에서는 차륜 유지보수의 효율성 및 신뢰도를 향상시키기 위한 각종 방법들이 적용되고 있다. 본 연구에서는 도시철도 운영기관의 전동차 차륜상태에 대한 관리기준 및 유지보수 현황과 서울메트로에서 운용중인 전동차의 차륜손상유형을 조사·분석하였으며, 해외 운영기관의 차륜결함상태 관리 및 철도차량의 실시간 모니터링 시스템 기술개발 사례를 바탕으로 효율적인 유지관리 방향을 고찰하고자 한다.
Wheel flange wear is necessarily occurred by interaction between rail and wheel of EMU and a variety of damaged wheels are directly effect on the safety and ride quality of passengers so operating agency applies various methods to improve efficiency and reliability of maintenance of wheel. In this study, I have researched the management standard and current state about wheel condition of EMU operating agency and studied the case of damaged wheel and wheel flange wear of Seoul Metro. I have researched the case of maintenance to find out the efficient management according to the wheel condition and real-time monitoring system of overseas agency.