도시철도 에스컬레이터는 1982 년 서울메트로 역삼역에 최초 설치되어 현재 전국 도시철도 역사에 4,200 여대가 설치되어 운영중이다. 국민편익 증진과 승강편의시설 확충 계획에 따라 매년 추가 신설된다. 도시철도 에스컬레이터는 형식은 대부분 800 형과 1200 형이며, 신설되는 에스컬레이터 대부분 이에 해당된다. 에스컬레이터 800 형의 공칭운송능력은 시간당 6,000 명, 1,200 형의 공칭운송능력은 시간당 9,000 명이며 신설 또는 교체 설계 시 이용자의 승임율을 최대 80%를 기준으로 선정하여 설치하고 있다. 도시철도 이용고객이 증가될 경우 특히 800 형인 경우 이를 감당하지 못하여 외부 출입구, 승강장, 대합실에 줄을 길게 서는 등 혼잡도 가중, 이용고객의 불편 초래, 다수 민원이 발생되고 있다. 이에 이용자의 이용실태를 심층 분석함으로써 향후 에스컬레이터 이용고객의 편의 증진 방안에 대하여 연구 하였다.
An escalator of urban railway was initially installed at Yeoksam Station in 1982. Recently, about 4200 escalators are installed at all stations of urban railway and they are on operating. In addition, for enhancement of passengers’ convenience and expansion of platform comforts, the escalators have been installed at the stations every year. Almost escalators in the urban railway are 800 and 1200 types. The types of escalator depend on normal transportation capability (NTC): the 800 type is for 6000 persons per hour NTC, while the 1200 type is for 9000 persons per hour NTC. Generally, the type of escalator to be installed in station is decided based on the number of passengers (i.e., 80% of overall number of passengers). However, once the number of passengers is miss-counted, many complaints (such as passenger congestion) are occurred. Therefore, in the present study, (1) an actual condition of escalator user is analyzed and (2) a methodology to improve the convenience of escalator user is suggested.