메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박선옥 (한성대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제26호
발행연도
2013.1
수록면
71 - 93 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to set the reading assessment frame category and make low ranks of assessment through a check of the reading assessment frame and through an analysis of the question items. Now, there are no reading assessment base categories. This study made a reading assessment frame and category and reading text in order to gauge the readers" process of understanding. The situational category of low rank items is informational and practical reading, persuasive reading, critical reading, social communicative reading, and reading for literacy. The text category is divided into category system and system type. The category system is continuity, discontinuity, mixed and multiple text. The type system is composed of the text for understanding and utilizing information, the text for persuading and criticizing, the text for category, and the literary text. The reading situation goes together with the text type. At last, the readers" understanding process has a low rank. This process is composed of practical understanding, inference understanding, and critical understanding. The frame was tested through an analysis of the assessment frame. As a result, there are some items which cannot be examined because of the lack of order of rank and connectivity.

목차

1. 서론
2. 한국어능력시험 읽기 평가 틀 구성
3. 한국어능력시험 읽기 문항 분석
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-705-000461739