에어포일의 초기 설계 단계에서는 형상 변화에 따른 로터의 성능 변화를 예측하여 최적의 형상을 결정한다. 에어포일 형상에는 비대칭 에어포일, Clark-Y 에어포일, 대칭 에어포일 3가지로 구분된다. 본 연구에서는 로터 블레이드의 구조변형 즉, 에어포일 형상 변화에 따른 항력 및 추력을 비교하였다. 에어포일 형상에 대해서는 NACA(미 항공자문 위원회)계열 에어포일을 형상화 하였고, 블레이드가 동일한 회전 속도로 상승을 한다고 가정 하였을 때의 항력 및 추력의 변화를 알 수 있었다. CFD 해석 소프트웨어는 ADINA로 Navier-Stokes 방정식에 의해 얻어진 유체 속도 및 압력의 값을 얻을 수 있었다. 이 값들로 에어포일의 형상에 따른 항력 및 추력 값을 비교 할 수 있었다.
The present study deals with computational fluid dynamics (CFD) based flow simulation of fan-bladed rotors in tandem arrangement. The CFD is conducted by Navier-Stokes equations using ADINA. A number of aerodynamic performances of drag and thrust are examined in terms of airfoil shape; three types of airfoils such as symmetric airfoil, unsymmetric airfoil, and Clark-Y airfoil based on NACA airfoils are considered to generate the appropriate drag and thrust forces under the given rotor speed. A number of drag and thrust are compared according to the various airfoil shapes.