이 연구에서는 그동안 간과했던 비행청소년의 주관적 사고과정을 밝혀 우리나라 청소년 비행대책의 미비점을 보완해보고자, 범죄유발적 지식구조(criminogenic knowledge stucture)와 청소년비행과의 관계, 상황적 조건과 범죄유발적 지식구조와의 관계, 청소년비행에 미치는 상황적 조건과 범죄유발적 지식구조의 영향을 분석한 후, 분석결과를 토대로 필요한 비행예방대책을 모색해보고자 하였다. 이를 위해 아동청소년패널 중1패널 1~2차년도 자료를 대상으로 교차분석(χ2 검증)과 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 범죄유발적 지식구조와 청소년비행과의 관계 분석에서는 범죄유발적 지식구조를 가진 청소년들이 비행을 많이 저지르는 경향이 나타났다. 둘째, 상황적 조건과 범죄유발적 지식과의 관계 분석에서는 학교애착, 부모애착, 이웃통합 등 청소년들의 생활경험들이 부정적일수록 범죄유발적 지식구조를 갖는 경향이 나타났다. 셋째, 상황적 조건, 범죄유발적 지식구조, 청소년비행과의 관계 분석에서는 상황적 조건들이 범죄유발적 지식구조의 형성에 영향을 미치고 이렇게 형성된 범죄유발적 지식구조로 말미암아 청소년들이 비행을 선택하는 경향이 나타났다. 남학생일수록 범죄유발적 지식구조를 더 강하게 발전시키며(.057**), 자아존중감이 약할수록(-.073**), 부모에 대한 애착이 약할수록(-.275***), 학교에 대한 애착이 약할수록(-.450***), 이웃통합의 정도가 약할수록(-.367***) 범죄유발적 지식구조를 더 강하게 발전시킨다. 그리고 이렇게 형성된 범죄유발적 지식구조가 강할수록 더 많은 비행을 하는 것으로 나타났다(.122***). 이러한 분석결과를 바탕으로, 첫째, 일반 청소년 대상의 청소년 자아의 성찰적 능력 향상을 위한 인성교육 프로그램의 개발과 보급, 둘째, 일반 청소년 대상의 범죄유발적 지식구조를 약화시킬 수 있는 비행예방 프로그램의 개발과 보급, 셋째, 단체·시설 담당자 및 교사 대상의 프로그램 교육 실시, 넷째, 비행 청소년 대상의 사회적 인지틀 개선 프로그램의 개발 및 보급의 네가지 정책제언을 제시하였다.
In this study, we have attempted to search for delinquency prevention policy necessary based on the analyzed results after analyzing the relationship between criminogenic knowledge structure and juvenile delinquency, the relationship between situational conditions and criminogenic knowledge structure as well as the effect of situational conditions and criminogenic knowledge structure on juvenile delinquency. For this, the crosstabulation (χ² test) and structural equation model analysis have been performed targeting the first and second year data in seventh grade panel of the Korean Children and Youth Panel Survey 2010. The main results of analysis are as follows. First, the tendency of juveniles having criminogenic knowledge structure committing a lot of delinquency was shown. Second, the tendency of juveniles having criminogenic knowledge structure as the life experience of juveniles such as school attachment, parent attachment and neighbor integration, etc become negative was shown. Third, The criminogenic knowledge structure develops to become stronger with male students (.057**), as self esteem gets weaker (-.073**), as parents attachment gets weaker (-.275***), as school attachment gets weaker (-.450***) and as neighbor integration gets weaker (-.367***). And the juveniles were shown as being more delinquent as the criminogenic knowledge structure formed gets stronger (.122***). Based on these analyzed results, the suggestion of four policies have been presented as follows. First is the development and spread of character education program for improving introspective ability of juvenile ego targeting ordinary juveniles. Second is the development and spread of a delinquency prevention program that can weaken the criminogenic knowledge structure targeting ordinary juveniles, Third is performing education program of organization or facility supervisors and teachers. Fourth is the development and spread of social recognition framework improvement program targeting juvenile delinquents.