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송하철 (국립목포대학교) 나승수 (국립목포대학교) 조두연 (국립목포대학교) 심천식 (국립목포대학교) 이강현 (국립목포대학교) 정솔 (국립목포대학교) 허주호 (STX조선해양) 정태석 (STX조선해양) 이철호 (STX조선해양) 조영천 (STX조선해양) 김동춘 (STX조선해양)
저널정보
대한조선학회 대한조선학회 논문집 대한조선학회논문집 제50권 제1호
발행연도
2013.2
수록면
59 - 68 (10page)

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Nowadays, optimum structural design techniques based on CSR have been developed and applied to the preliminary design stage focused on minimum weight and minimum construction cost of ship structure. Optimum structural design algorithm developed before could minimize weight and cost on fixed compartment arrangement. However, to develop more efficient design technique, a designer needs to combine optimized compartment arrangement with optimized ship structural design because compartment arrangement has a large effect on structural design according to the change of still water bending moment as a consequence of compartment arrangement change. In this study, automated algorithm for compartment arrangement of an oil tanker is developed to apply preliminary structural design. The usefulness of developed algorithm is verified with Aframax oil tanker constructed by STX shipbuilding Co.Ltd.

목차

1. 서론
2. 연구내용 및 범위
3. 구획배치 관련 규정의 검토
4. 구획배치 자동화 알고리즘
5. 구획배치 자동화 프로그램의 구성
6. 구획배치 결과
7. Pareto 최적점 기반의 구조설계 결과
8. 결론
참고문헌

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