운전이란, 일상생활에서 중요한 역할을 하는 작업 중의 하나로, 사람이 인간다운 삶을 영위하는데 매우 중요한 역할을 한다. 운전은 시야, 신체적 능력 및 시지각, 감정 조절 능력 등의 인지기능을 필요로 하는 작업이다. 그러나 국내 운전적성검사제도에서는 운전 인지평가를 실시하지 않아 인지기능이 감소된 운전자들을 제제 할 수 있는 제도적 근거가 마련되어 있지 않다. 따라서 국립재활원에서는 안전한 운전자 선별에 적합한 인지평가도구를 개발 및 적용하기 위한 연구를 수행하고 있다. 2003년에 뇌손상 장애인의 운전능력을 판단하기 위한 인지지각능력 평가시스템인 CPAD의 개발을 시작으로 현재는 4차원 운전시뮬레이터를 개발하여 활용하고 있다. 국내에서 개발된 인지평가도구를 활용하여 운전적성검사제도에서 안전한 운전에 적합한 운전자를 선별할 수 있도록 한다면, 운전자 개인 뿐 아니라 사회적인 안전망을 갖출 수 있을 것이다.
Driving is one of the most important human activities and plays a crucial role in increasing the Quality of Life (QOL). Driving, however, is a very complex activity, coordinating such physical and cognitive abilities as vision, motor control, attention and emotion etc. But in Korea there are not any rules or regulations requiring people with cognitive impairments to be tested for their cognitive aspects of driving fitness. In light of this, the Korea National Rehabilitation Center(KNRC) has developed several cognitive assessment tools for disabled drivers including CPAD-a set of computerized cognitive function and perception tests for driving, the Way Finding Test evaluating visuo-spatial memory and executive function and the 4-Dimensional driving simulator for the disabled constructed in a real mini van. If these cognitive assessment tools could be used in screening safe or unsafe drivers on the national level, the country would be safer on the roads not only for individual drivers but also for the society as a whole.