메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
허선익 (창원과학고등학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제52집
발행연도
2013.2
수록면
231 - 262 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, summarizations which has been brought out by 30 high school students are analyzed in terms of summation rule and its using of presented text. Most of the propositions have been processed by deletion and selection rule in the text. And few of them has been treated with generalization and construction rule. These cause low grade of the quality of summations of students.
In the text, propositions which have been applied to deletion rule are those of which contain 1) expression of subjectivity, 2) expression of explication of non-focusing theme, and 3) excluded by subjects’ lacks of background knowledge. And some of propositions have inconsistent in the application of summation rules, which are due to the structure of argumentation in the text.
This study have significance of proving that summation rules and summation production rules are psychological reality and proposition used in this study, though need to be refined, have usefulness as an analytical unit.

목차

Ⅰ. 들머리
Ⅱ. 앞선 논의와 이론적 논의
Ⅲ. 요약 관련 규칙의 적용 양상 분석
Ⅳ. 논의와 교육적 의의
Ⅴ. 마무리
참고문헌
[Abstract]
〈부록 1〉요약글 산출을 위해 제시한 덩잇글
〈부록 2〉요약 규칙과 요약글 산출 규칙의 적용 분석

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-710-000201292