마을굿은 이미 고사했다는 진단을 전제로 한 가운데 마을굿의 전승력 제고에 기여할 수 있는 학문적인 방안모색을 시도해보았다. 이를 위해 우선 마을굿을 살아있는 생명체로 인식해야 하며, 마을굿의 변화원리와 생성원리를 파악하는 것을 연구의 요체로 파악하였다. 살아있는 생명체라는 점을 파악하기 위해서는 생태적 차원에서 마을굿을 조망하는 시각을 요구하게 된다. 이를 위해 마을굿이 갖는 공동체성을 중시하여 그 공동체성을 파악하기 위한 연구방향과 영역을 검토하였다. 제의공동체성, 회의공동체성, 생산공동체성, 놀이공동체성에 주목하여 살펴 본 결과 회의공동체성에 대한 관심과 연구결과는 전무한 상태였다. 특히, 연구 방법론에서의 큰 아쉬움은 마을굿을 생성시켜 낸 전승주체의 세계관과 지식의 토대, 그리고 문화적 환경에 대한 이해가 결여돼 있다는 점이다. 즉, 동양문화권에 속한 한국의 민속, 그 중에서도 마을굿을 파악하기 위해서는 기본적으로 마을굿 구성에 직접적으로 영향을 미친 유학, 불교, 도교 등의 종교관, 철학, 세계관 등에 대한 기본 지식이 요구되며, 동아시아역사와 정치에 대한 시각과 감각을 겸비할 필요성을 제기할 수 있었다. 마을굿의 생성원리를 파악하기 위해서는 인문지리에 대한 이해가 필요하며, 그 과정에서 여러 인접학문과의 만남이 필요하다. 아울러 문화권을 통한 시야와 접근법이 요구된다. 궁극적으로는 마을굿에 담긴 신앙과 정신세계를 파악하는 것이 요구된다. 마을굿에 담긴 철학과 사상을 규명하게 되면 이를 바탕으로 한 민속연구방법론도 도출시켜낼 수 있을 것으로 보았다. 이 모든 것은 마을굿의 생존과 새로운 차원에서의 마을굿 조성을 위해 필요한 기초작업에 해당한다. 구체적인 실천 현장에서 그 성격, 방향성, 내용구성을 결정하고 선택하여 적용시켜나가는데 있어 실질적으로 원용되고 쓰이게 될 요소들이자 원리이기도 하다. 이에 근거하여 마을굿의 생존을 적극적으로 모색하기 위한 방안으로 마을굿을 수익창출의 기제로 볼 필요성, 마을굿의 가치를 적극 규명?계발하여 대중적인 인식을 제고시키기 위한 적극적인 홍보로 연결시킬 필요성, 종교성을 해결할 수 있는 방안 제기, 다양한 영역에서의 새로운 마을굿을 조성하려는 적극적인 시도, 마을굿 살리기 차원의 정책개발과 이를 법제화 차원에서의 실현방안 모색을 각각 제기하였다. 현 단계에서는 이에 대한 가치판단을 내릴 정도로 가시화되거나 성과가 드러나지 않기 때문에 저마다 가능성을 갖고 행동에 옮겨 추진하는 실천이 필요한 시기로 진단하였으며, 이 과정에서 민속학과 민속학자들의 역할이 중요함을 역설하였다. 타당성을 입증하고 구체적인 방안을 제시하는 차원에서뿐만 아니라 기획과 실행에의 동참도 포함된 역할 제기였다. 특히, 민간차원에서의 자생적인 움직임을 추동하는데 있어 좀 더 적극적인 민속학과 민속학자들의 관심표명제고와 더불어 실천에의 동참을 제기하였다. 그 현장은 바로 새로운 민속학의 연구 대상이 될 것이라는 인식에 바탕을 둔 제안이었다.
Nowadays, Maeul-Kut(Kut in village) is seemed to nearly become extinct. Based on recognizing conditions of Maeul-kut, we are going to find how to pass down Maeul-Kut and rebuild it, especially by academic effort. For this, we have to acknowledge Maeul-Kut as living organism, and to figure out the fundamental of producing and changing about Maeul-Kut. To realize that Maeul-Kut is living organism, the ecological view is necessary. In this view, undestanding about the character of Maeul(it has same meaning to village) is very important. There are five major characters about Maeul-as ritual community, common decision making community, producing community, entertaining coommunity. But the survey for the character as common decision making community is very insufficient until now. Especially about research methodology, the understanding about main agents of transmission of Maeul-Kut, the vision of the world in Maeul-Kut, and cultural circumstances around it is seriously insufficient. It means that we ought to broaden knowledge about religions like Confucianism, Buddhism, Taoism and philosophy in the context of Korean folklore which belong to Asian cultural area. The sensitive viewpoint about East Asian history and politics is also required. For finding a fundamental about making Maeul-Kut, understanding about anthropogeography, attempts to broaden knowledge about other learning and approach it through the concept of cultural area are essential. After that, we would be able to develop research methodology based on philosophy that inherent in Maeul-Kut. All of this is basic process to revive Maeul-Kut in the new stage. That is also important concepts which will be adapted for specific affairs. In this text, there are several measures to survival of Maeul-Kut these days. Maeul-Kut can be developed as one of profit models for a village. It is needed to make effort for introducing the value of Maeul-Kut and increase public awareness about it. The problems about relationship with different religions are so severe that we should try many attempts to unite many religions within the philosophy of Maeul-Kut. And attempts to rebuild village in country side and build new concepts about village in modern city is also necessary. This is the time to begin making attempts to open possible new stage. In this process, the roles of folklorists and folklore studies are very important. They have roles in not only proving validity and suggesting specific methods but also leading actual activities to revive Maeul-Kut. If they make more enthusiastic movements, popular movement by the grass roots could be occurred. Besides the more Maeul-Kut revived, the more realistic study objects of folklore can be maintained and developed.